Gå til hovedindholdet

Morgenmad og mellemmåltid er vigtig for koncentrationen

Om morgenen er det mange timer siden, at man har spist og blodsukkeret er derfor lavt. Det betyder mindre energi og koncentrationsbesvær.

Rapporten 'Kostens betydning for læring og adfærd hos børn' understreger, at morgenmaden og mellemmåltidet spiller en stor rolle for, at børn har energi nok til at komme igennem skoledagen og holde koncentrationen.

En af konklusionerne i rapporten er, at skolebørn, der får morgenmad med et højt indhold af hurtigt omsættelige kulhydrater, har nedsat hukommelse og opmærksomhed om formiddagen. Hurtigt omsættelige kulhydrater er fx sukker, hvidt brød, sødede morgenmadscerealier og mini-yoghurter.

Der er også for samme aldersgruppe studier, der indikerer, at ingen morgenmad eller morgenmad med et meget lavt energiindhold også nedsætter en række kognitive funktioner i løbet af formiddagen.

Mellemmåltidet er vigtigt

For at få opmærksomheden og hukommelsen i top er det allerbedst med grove kulhydrater, frugt og grønt, som giver en god og lang mæthedsfornemmelse. Det kan mellemmåltiderne bidrage med.

Særligt hvis børnene springer morgenmaden over eller spiser meget lidt til morgenmad, er det en god idé, at de får en madpakke med til 10-frikvarteret, som er sund og mættende, og som hjælper med at holde koncentrationen frem til frokost.

MENU