Gå til hovedindholdet

Nødder

I den strålende, kølige efterårssol hænger de fristende og modne i tunge klaser på træerne, og hvis man ikke lige er i en skov eller så heldig at have disse supersunde snackbomber i haven, bugner grønthandlerne med både hasselnødder og valnødder i disse dage.

Friske nødder – milde og søde

Nødder smager herligt både friske og tørrede. De friske hasselnødder er saftige, milde og næsten hvide indeni. De tørrede nødder er brune med en sød og fyldig smag. Valnødder smager sødligt og mildt, når de er friske. De fleste nødder har en kort holdbarhed, da det høje fedtindhold gør, at de kan harskne, hvis de bliver for gamle eller opbevares for varmt.

Supersunde

Nødder er sunde og mætter godt, de giver energi og er proppet med både proteiner, fibre, mineraler, vitaminer og umættede fedtsyrer.

Tilberedning

Hasselnødder og valnødder har utallige anvendelsesmuligheder, fx til bagning og hjemmelavet slik, og hakkede nødder kan hurtigt gøre hverdagssalaten til luksustilbehør.

Tørristede nødder fylder huset med den søde nøddeduft. Pep fx dine havregryn op til morgenmaden. Rist hasselnødder ved 200 grader i ovnen 10 minutter, gnid dem i et viskestykke for at fjerne skindet. Så har du en sund og lækker topping til din morgenmad.

Alt med måde

Nødder indeholder meget energi pr. 100 gram, så spis højst ca. 30 gram eller en lille håndfuld nødder om dagen. I deres naturlige udgave og i begrænsede mængder er nødder er et sundt alternativ til slik og andet snacks. Spis gerne hasselnødder, valnødder, mandler, pecannødder, cashewnødder og jordnødder og spar på de saltede, honning- og olieristede nødder.

Ønsker du at spise ristede nødder, skal du vide, at studier har vist, at ristede mandler godt kan indeholde akrylamid, der er et potentielt kræftfremkaldende stof, der også dannes ved stegning af kød og bagning af brød. Spis derfor kun lidt ristrede mandler.

MENU