Gå til hovedindholdet

Tips til kostvejlederen

Her finder du illustrative dagskostforslag, der kan hjælpe dig til at målrette din vejledning til forskellige personer om, hvad de eksempelvis kan spise.

Materialerne finder du både som powerpoint-præsentationer og i pdf-format.

Måltidsforslagene kan ikke stå alene, men skal formidles af en ernæringsfaglig, der igennem dialog kan koble anbefalingerne i billeder og kort tekst med de aktuelle madvaner, der ønskes ændret.

Du kan hente hjælp i dialogarket i introduktionen til samtalen om, hvordan deltagerne kan tilrettelægge deres egne måltider, så de med små skridt kan spise sundere.

Forslagene kan bruges til både større forsamlinger og personlig vejledning, og de er delt op i to niveauer. Niveau 1 er den del, du viser, den/dem der skal vejledes. Niveau 2 indeholder en række detaljer, som du selv kan have glæde af. Læs mere i introduktionen om, hvordan du klikker dig rundt i materialet.

Baggrund

Anbefalet energi til drenge i alderen 2-5 år og 6-9 år er baseret på DTU Fødevareinstituttets publikation 'Forslag til retningslinjer for sund kost i skoler og institutioner' fra 2005. Anbefalingerne for energiprocentfordelingen til de øvrige personer er baseret på Nordiske næringsstofanbefalinger 2004.

Alle personerne har et aktivitetsniveau svarende til 1.6 PAL. Det vil sige, at de er normalt fysisk aktive.

Råderummet er den mængde tom energi, personerne har plads til at spise og drikke dagligt, når de ellers spiser sundt. Det vil sige, når de får dækket kroppens behov for næringsstoffer. Råderummet er til mad og drikke, som indeholder meget energi i form af fedt, sukker og alkohol, men stort set ingen vitaminer og mineraler som fx slik, sodavand, saft, vin, øl, kage, is, chips, alkohol og chokolade.

Personer med et forholdsvist lille energibehov har procentvist et mindre råderum end dem med et større energibehov. De 2-5 årige har ca. +5 % råderum, de 6-13 årige har ca. +7 % råderum. Personer over 13 år har et råderum på ca. +10 %, såfremt man er rask, har et normalt energibehov og ellers spiser efter anbefalingerne.

MENU