Gå til hovedindholdet

Til måltiderne

De fleste danskere opfatter et måltid som en eller anden form for tilberedt mad, der spises, mens man sidder ned. Mange følger det traditionelle mønster med tre hovedmåltider og et eller flere mellemmåltider, mens andre spiser mange små måltider i løbet af dagen.

Generelt er det fornuftigt at spise tre måltider på en dag. De forskellige måltider giver variation, fordi de indeholder forskellige produkter. Sandsynligheden for, at man får dækket sit behov for vitaminer og mineraler bliver større, ligesom man får mindre lyst til at overspise sidst på dagen.

Spis varieret

Uanset hvor mange måltider man spiser om dagen, er det vigtigste dog, at man spiser sundt og varieret. Alle de vitaminer, mineraler samt andre stoffer, man har behov for, findes i maden, men i meget varierende mængde afhængig af fødevaren. Derfor er det vigtigt at spise mad fra alle kategorier og at veksle mellem forskellige typer af fødevarer inden for hver af disse fire grupper:

  • Brød, gryn og kartofler, ris og pasta
  • Frugt og grønt
  • Kød, fisk, æg, mælk og ost
  • Smør og olie.

Man skal spise mest fra de to første grupper, og ét måltid bør først og fremmest indeholde mange kulhydrater, hvilket man får fra kartofler, ris, pasta, grønsager, brød og gryn. Frugt og grønsager bør også indgå i alle måltider.

Hovedmåltiderne må desuden gerne indeholde mindre mængder af enten fisk, kød, mælkeprodukter, ost eller æg. En lille smule fedtstof hører også med til sund mad, det skal dog helst være plantebaseret som fx raps-, oliven- eller vindruekerneolie.

MENU