Gå til hovedindholdet

Quiz om frugt og grønt

Quiz om frugt og grønt

Frugt og grønt er sundt, og det er godt at spise meget af det. Men hvor meget skal man spise, og hvad tæller med i de 6 om dagen, der bliver anbefalet? Test din viden og bliv klogere med denne quiz.

Spørgsmål 1 af 10:

Man kan inddele grønsager i to kategorier, hvilke?

Forkert

Grønsager kan opdeles i fine og grove grønsager. De grove grønsager er kendetegnet ved at have et højere indhold af fibre end de fine. Eksempler på grove grønsager er rodfrugter, kål og bælgfrugter, som fx ærter. De fine grønsager er fx tomat, agurk, peberfrugt og bladgrønsager som salat og spinat. Det anbefales at spise både fine og grove grønsager.

Rigtigt

Grønsager kan opdeles i fine og grove grønsager. De grove grønsager er kendetegnet ved at have et højere indhold af fibre end de fine. Eksempler på grove grønsager er rodfrugter, kål og bælgfrugter, som fx ærter. De fine grønsager er fx tomat, agurk, peberfrugt og bladgrønsager som salat og spinat. Det anbefales at spise både fine og grove grønsager.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 2 af 10:

Hvordan kan man spise mere frugt og grønt?

Forkert

Hvis du altid har frugt og grønt i nærheden, klar til at blive spist, er det lettere at komme op på 6 om dagen. Tag et æble med i tasken eller skræl nogle gulerødder, der kan spises, mens aftensmaden bliver klar.

Rigtigt

Hvis du altid har frugt og grønt i nærheden, klar til at blive spist, er det lettere at komme op på 6 om dagen. Tag et æble med i tasken eller skræl nogle gulerødder, der kan spises, mens aftensmaden bliver klar.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 3 af 10:

Hvad dækker sloganet 6 om dagen over? At du hver dag skal...

Forkert

Anbefalingen er 600 gram frugt og grønt om dagen for voksne og børn over 10 år og 300-500 gram om dagen for børn i alderen 4-10 år. Som gennemsnit kan man regne med, at én frugt eller grønsag svarer til 100 gram. 600 gram frugt og grønt er altså 6 om dagen.

Rigtigt

Anbefalingen er 600 gram frugt og grønt om dagen for voksne og børn over 10 år og 300-500 gram om dagen for børn i alderen 4-10 år. Som gennemsnit kan man regne med, at én frugt eller grønsag svarer til 100 gram. 600 gram frugt og grønt er altså 6 om dagen.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 4 af 10:

Kan 6 glas juice gøre det ud for 6 om dagen?

Forkert

Flere af de sunde ting, du får fra frugt og grønsager, kan man også få fra juice. Juice tæller højst med som 1 af dagens 6, uanset hvor meget du drikker, for det er vigtigt at få forskellige slags frugt og grønt.

Rigtigt

Flere af de sunde ting, du får fra frugt og grønsager, kan man også få fra juice. Juice tæller højst med som 1 af dagens 6, uanset hvor meget du drikker, for det er vigtigt at få forskellige slags frugt og grønt.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 5 af 10:

Hvor meget frugt og grønt skal børn over 10 år og voksne spise hver dag?

Forkert

Anbefalingen lyder på 600 gram frugt og grønt om dagen for voksne og børn over 10 år og 300-500 gram om dagen for børn fra 4-10 år. Det anbefales at spise forskellige frugter og grønsager.

Rigtigt

Anbefalingen lyder på 600 gram frugt og grønt om dagen for voksne og børn over 10 år og 300-500 gram om dagen for børn fra 4-10 år. Det anbefales at spise forskellige frugter og grønsager.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 6 af 10:

Hvad tæller mest en gulerod eller en banan?

Forkert

Frugter og grønsager tæller lige meget i 6 om dagen-regnskabet. Det anbefales at spise både frugter og grønsager i løbet af dagen samt variere, hvilke frugter og grønsager man spiser.

Rigtigt

Frugter og grønsager tæller lige meget i 6 om dagen-regnskabet. Det anbefales at spise både frugter og grønsager i løbet af dagen samt variere, hvilke frugter og grønsager man spiser.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 7 af 10:

Tæller frugt og grønt på dåse eller frossen frugt og grønt med i 6 om dagen?

Forkert

Vitaminer, mineraler og kostfibre bevares i frossen tilstand, så man kan sagtens spise frosne grønsager. Frugt og grønt på dåse er også sundt, men vær opmærksom på, om der er tilsat sukker.

Rigtigt

Vitaminer, mineraler og kostfibre bevares i frossen tilstand, så man kan sagtens spise frosne grønsager. Frugt og grønt på dåse er også sundt, men vær opmærksom på, om der er tilsat sukker.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 8 af 10:

Hvilken af disse tre fødevarer tæller ikke med i 6 om dagen-regnskabet?

Forkert

Tørret frugt og nødder, herunder rosiner, har et højt indhold af energi og sukker og tæller derfor ikke med. Tørret frugt og nødder skal i stedet ses som et godt og sundere alternativ til slik og andre søde sager.

Rigtigt

Tørret frugt og nødder, herunder rosiner, har et højt indhold af energi og sukker og tæller derfor ikke med. Tørret frugt og nødder skal i stedet ses som et godt og sundere alternativ til slik og andre søde sager.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 9 af 10:

Tæller kartofler med i 6 om dagen-regnskabet?

Forkert

Kartofler tæller ikke med i 6 om dagen-regnskabet, fordi de indeholder forholdsvis meget stivelse. Kartofler tilhører derfor, sammen med brød, ris og pasta, kulhydratdelen af måltidet. Da kartofler indeholder mange vitaminer og mineraler, anbefales det at spise mange kartofler.

Rigtigt

Kartofler tæller ikke med i 6 om dagen-regnskabet, fordi de indeholder forholdsvis meget stivelse. Kartofler tilhører derfor, sammen med brød, ris og pasta, kulhydratdelen af måltidet. Da kartofler indeholder mange vitaminer og mineraler, anbefales det at spise mange kartofler.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 10 af 10:

Tæller kogte og stegte frugter og grønsager med?

Forkert

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man både spiser rå og tilberedte frugter og grønsager. Frugter og grønsager mister nogle af næringsstofferne, når de koges. Til gengæld er det nemmere at spise større mængder tilberedte frugter og grønsager, og det er også en fordel, at nogle af stofferne bliver nemmere at optage.

Rigtigt

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man både spiser rå og tilberedte frugter og grønsager. Frugter og grønsager mister nogle af næringsstofferne, når de koges. Til gengæld er det nemmere at spise større mængder tilberedte frugter og grønsager, og det er også en fordel, at nogle af stofferne bliver nemmere at optage.

Rigtigt svar:

Hurra! Du svarede rigtigt på alle spørgsmålene. Prøv om du er lige så god til at svare på spørgsmålene i en af de andre quizzer.

Øv! Du kunne ikke svare rigtigt på alle spørgsmålene. Prøv igen - eller prøv en af de andre quizzer.

Du fik følgende slutresultat:

Rigtige svar: 0 af 0


MENU