Gå til hovedindholdet

Sund og klimarigtig mad på menuen i 2018

Den mad, vi spiser, er en stor belastning for klimaet. Faktisk er den gennemsnitlige danskers forbrug af fødevarer en større belastning for klimaet end personens samlede energiforbrug – altså varme, diesel, el og benzin. Det er særligt kød og kødprodukter, som står for den største CO2-udledning, efterfulgt af mejeriprodukter.

De fleste af os er gode til at læse varedeklarationen, for at finde frem til, hvor meget fedt, salt og sukker der er i den mad, vi køber. Vi er til gengæld knap så skarpe på hvor meget klimaet belastes af produktionen af de madvarer, vi putter ned i indkøbskurven. 

Det er muligt reducere klimabelastningen med knap en fjerdedel, hvis man spiser mere klimavenlig mad. Det er fx at prioritere grøntsager og lyse proteiner frem for rødt kød. 

Du kan lade dig inspirere og leve mere klimarigtigt, ved af følge rådene nedenfor.

Klimavenlige råd til din mad

  • Find alternativer til de klimatunge ”livretter”. Spaghetti med kødsovs udleder 13,2 CO2-ækv., hvilket er i den tunge ende. Til sammenligning udleder samme mængde torsk og grønsager 3,3 CO2-ækv. Dvs. ca. en fjerdedel. 
  • Brug masser af årstidernes grønt – i alle retter. I fx gryderetter og lasagne kan man spare på kødet ved at bruge dobbelt så meget grønt som kød. 
  • Vælg de danske fisk. Fisk er generelt meget bedre end kød, når det kommer til CO2-udledning. Og da de færreste af os lever op til anbefalingen om 350 g fisk om ugen, er det en god idé at spise mere af alt det gode fra havet. Ferske danske muslinger, sild, torskefisk og fladfisk er særligt klimavenlige. På sitet 2gangeomugen.dk kan du holde øje med, hvilke danske fisk der er i sæson på sæsonskemaet, samt finde sunde og klimarigtige fiskeretter. 
  • Planlæg dine indkøb. Transporten spiller en rolle, når du selv køber ind. Biler udleder nemlig mange drivhusgasser. Der er god grund til at planlægge dine indkøb og handle stort ind, hvis det foregår i bil.
  • Alle rester kan bruges. Undgå madspild, fx ved lægge en madplan. 

Tips til at spise mere fisk og mindre kød

  • Udnyt, at fisk er nemt at tilberede: Læg fisken oven på de ovnbagte grøntsager i den sidste del af bagetiden. I løbet af 15-20 minutter er der mad.
  • Pift grøntsagssuppen op på andendagen med stykker af rå fisk, som du kommer i suppen og varmer igennem et par minutter.
  • Steg ekstra fiskefrikadeller, og brug dem til madpakken.
  • Brug resterne af fisken som pålæg til frokosten.
  • Vælg fisk fra menukortet, når du går ud og spiser, så får du smagt fisk på nye måder

Læs mere

Kampagnen 2 gange om ugen, bl.a. med opskrifter 

Kontakt

Lone Marie Eriksen, Fiskebranchen,  lme@dkfisk.dk, tlf.: 24263033


MENU