Gå til hovedindholdet

Protein-kure – tidens hotte trend

Diæter og slankekurer med fokus på at spise mere protein og mindre kulhydrat, er det som mange menneskers går efter, i et forsøg på at tabe sig.

Bliver man slankere af en kost med højt proteinindhold? Der findes ikke noget tilstrækkeligt videnskabeligt belæg for, at en kost med øget proteinindtag gør at man taber sig. Nogle eksperter peger på, at et højere indtag af protein giver større mæthed og derved får en til at spise mindre, men dette er ikke tilstrækkeligt videnskabeligt bevist. 

Nogle diæter udelukker visse madvarer

I de fleste diæter og slankekure formidles slankerådende gennem madplaner. Afhængig af valg af kur kan sammensætningen af disse madplaner udelukke almindelige, og sunde madvarer, som frugt, grove grøntsager, bælgfrugter, kartofler, fuldkorns- og mejeriprodukter.

Konsekvenser ved at være på protein-kur

Kan der være bivirkninger forbundet ved at ændre på sammensætningen af din mad, som mange af protein-kurene foreskriver? En tommelfingerregel er, at jo flere madvarer du udelukker af din kost, desto større er risikoen for, at du ikke får dækket dit behov for vigtige næringsstoffer.

Læs mere om slankekure

Her på altomkost.dk er der et helt tema om at slanke sig. Her kan du også læse om de forskellige typer af kure.
Læs mere her.

Kontakt: Ernæringsfaglig medarbejder Susanne Walter Johannessen, Fødevarestyrelsen, Tlf.: 7227 6900


MENU