Gå til hovedindholdet

Fuldkorn får overvægtige til at spise mindre

Ny dansk forskning slår fast, at en kost med fuldkorn har en gavnlig effekt for overvægtige. De overvægtige spiser mindre og vægten falder, når der er fuldkorn på tallerkenen i stedet for hvidt brød og hvid pasta. Den ny undersøgelse understøtter den videnskabelige basis for kostrådet om at vælge fuldkorn.

Befolkningsgruppeundersøgelser har tidligere vist, at fuldkorn er med til at nedsætte risikoen for blandt andet at udvikle hjerte-karsygdomme. Den nye undersøgelse er endnu engang med til at vise, at der er god videnskabelig hold i kostrådet om at vælge fuldkorn. Måske i særdeleshed for personer, som har øget risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme eller type 2-diabetes.

Forskere fra DTU Fødevareinstituttet har stået i spidsen for den nye undersøgelse. Det er lavet i samarbejde med Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og DTU Bioinformatik. En lang række andre danske forskere har også bidraget. 50 personer, som er i risikogruppen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme eller type 2-diabetes, har deltaget i studiet, som har sammenlignet fuldkorn med raffinerede korntyper, som fx hvidt brød og pasta. 

Man spiser mindre

Undersøgelsen viser, at deltagerne spiser mindre, når der er fuldkornsprodukter på tallerkenen – formodentligt fordi fuldkorn giver en større mæthedsfornemmelse. Deltagerne har på fuldkornskosten også generelt oplevet et vægttab.

Andre positive effekter af fuldkorn 

Men det er ikke den eneste positive effekt ved at skifte det hvide brød ud med grovere fuldkornsprodukter. Blodprøveanalyser fra studiet viser også, at deltagerne får mindre inflammation i kroppen, når de spiser fuldkornsprodukter. Inflammation er kroppens reaktion på infektioner eller skader, men kroppen kan sommetider have et let forhøjet inflammationsniveau, også selv om der ikke er nogen infektion.

Hvis inflammationsniveauet i kroppen er forhøjet, kan det hos overvægtige føre til øget risiko for type-2-diabetes. Når deltagerne har spist fuldkorn, har de både gennemsnitligt set tabt sig, og mængden af inflammationsmarkører er gået ned. Selv når de er kontrolleret for vægttab, kan man se, at fuldkorn i sig selv kan nedsætte inflammationsniveauet.

Fuldkorn fra rug

Forskerne har målt stoffer i urinen, som fortæller, hvilken slags fuldkorn folk har spist mest af. De har derved kunnet konstatere, at den slags fuldkorn, som gør den største forskel, er rug. Der er en gavnlig effekt af fuldkorn, men der er en endnu mere gavnlig effekt af at spise rug.

Læs mere

Om selve undersøgelsen: DTU - Fuldkorn er sundt af flere årsager

Om kostrådet ”vælg Fuldkorn” 

Kontakt

Fødevarestyrelsens pressevagt, tlf.: 2284 4834, mail: presse@fvst.dk 


MENU