Gå til hovedindholdet

Bevar muskler og knogler når du runder 65

Læs om rådene til din mad, når du er over 65 år. De bygger på et videnskabeligt grundlag som DTU Fødevareinstituttet har udarbejdet.

Muskelstyrke og stærke knogler

Du har størst mulighed for at bevare din muskelstyrke og stærke knogler ved at spise sundt og varieret i kombination med fysisk aktivitet hver dag.

Råd om mad, når du er over 65 år.

De officielle Kostråd ligger også til grund for de supplerende råd til personer over 65 år. De adskiller sig dog på nogle punkter fra De officielle Kostråd, i det der skal fokuseres på de proteinrige fødevarer og et lavere energiindtag. Vidensgrundlaget, specifikt for de supplerende anbefalinger, kan findes på DTU’s hjemmeside. Du kan også læse DTU´s nyhed om de supplerende anbefalinger her. 

Mere protein og husk D-vitamin

Som tommelfingerregel skal mængden af de fødevarer, der indeholder meget protein, fylde lige så meget som tidligere – også selvom appetitten er dalet en smule. Det er derfor fx hvidt brød, pasta, ris, søde sager og alkohol, du kan skære lidt ned på.

Fisk, fjerkræ, æg, mælkeprodukter, kød og bælgfrugter (bønner og linser)- er de madvaregrupper, som du skal vælge til, når du skal have meget protein.

Gennem maden får du lettest D-vitamin ved at spise fede fisk fx sild, makrel og laks. Æg indeholder også D-vitamin. D-vitamin hjælper med optagelsen af calcium. 

Personer, der spiser meget lidt (småtspisende) eller har en sygdom, der stiller andre krav til maden, kan have særlige behov.

Vil du vide mere

Læs her på Alt om Kost om råd om mad når du er over 65 år.

Kontakt: Lene Breum Larsen, Akademisk medarbejder, Fødevarestyrelsen, Tlf.: 7227 6900


MENU