Gå til hovedindholdet

Er jeg overvægtig?

Det kan være svært at vide, om du er overvægtig. Altomkost.dk har samlet en række værktøjer, der kan hjælpe dig til at vurdere din vægt.

Body Mass Index

Body Mass Index (BMI) giver dig et tal om din vægt i forhold til din højde. BMI kan bruges som rettesnor, når du vil undersøge, om du vejer for meget, for lidt eller lige tilpas.

Du kan beregne dit BMI ved at dividere din kropsvægt (kg) med højden (meter) i anden potens.

  • BMI under 18,5: Undervægt
  • BMI 18,5-25: Normalvægt
  • BMI 25-30: Moderat overvægt
  • BMI over 30: Svær overvægt

Børns BMI vurderes på en anden måde end voksnes, da der skal tages højde for deres alder og det faktum, at deres krop ændrer sig i takt med, at de vokser.

Find link til at måle din BMI nederst på siden.

Muskuløs med BMI over 25

Du kan godt have et BMI, der ligger over 25, hvis du er muskuløs. Er det tilfældet, er et BMI over 25 ikke et udtryk for, at din vægt giver dig højere risiko for udvikling af sygdomme på grund af overvægt.

Muskler vejer mere end fedt, og muskler udvikles med øget fysisk aktivitet. I forbindelse med et vægttab kan meget fysisk aktivitet betyde, at dit vægttab ikke fortsætter. Dette er ikke et dårligt tegn, da muskler forbrænder mere energi (kJ), end fedt gør – også når du hviler dig. Vedholdende fysisk aktivitet og dermed opbygning af muskler er med til at fastholde dit vægttab.

Overvægtig med BMI under 25

For meget fedt på maven er ikke sundt – heller ikke selvom dit BMI er under 25. På trods af et BMI under 25 kan fedtet på maven øge risikoen for udvikling af de samme sygdomme som overvægtige. Dette kalder man populært tyndfed, da det umiddelbart ser ud til, at du har en normal vægt. Det vil typisk dreje sig om personer, der ser slanke ud, men som er mere eller mindre inaktive til hverdag.

Mere fysisk aktivitet i hverdagen kan afhjælpe eventuelle gener eller forebygge, at de opstår.

Svær overvægt

Personer med BMI over 30 er svært overvægtige. Det betyder, at mængden af fedt i kroppen er så stor, at der er stor risiko for at blive syg af det.

Det tager tid at udvikle sygdomme på grund af overvægt, og når du oplever symptomerne herpå, så kan det være svært at blive rask igen. De fleste mennesker er ikke pludseligt blevet overvægtige, og nogle har været det siden barndommen.

I forløbet med at blive overvægtig udvikles også skader på kroppen løbende. Er du svært overvægtig, kan du kontakte læge, psykolog eller en klinisk diætist for at få den rette vejledning til et varigt vægttab.

Du kan måle dit BMI her

Andre måder hvorpå du kan se, om du er overvægtig

Taljemål

Taljemål anbefales som supplement til BMI hos voksne, da det giver et bedre billede af fedtfordelingen på kroppen. Et forhøjet taljemål øger risikoen for udvikling af de fleste livsstilssygdomme, fordi fedt omkring maven er mere skadeligt for helbredet end fedt lejret på hofterne.

Taljeomkredsen fortæller dig, om du har for meget fedt på maven. Kvinders taljeomkreds bør ikke være større end 80 cm, og for mænd skal taljeomkredsen ikke være mere end 94 cm. Hvis din talje er større end anbefalet, så er din risiko for at blive syg af din overvægt forøget.

Du måler din taljeomkreds ved at anbringe målebåndet ca. 2 cm over navlen. Når målet tages, skal maven være afslappet, og du skal ånde ud.

Fedtprocent

Der er mange forskellige måder at måle sin fedtprocent, men det er et meget usikkert mål, da det er afhængigt af mange faktorer, der kan variere fra den ene måling til den anden og fra metode til metode.

Kropsfacon

Fedt på hofterne er bedre end fedt på maven. Dette kaldes også henholdsvis pære- og æblefacon. Sidder det ekstra fedt omkring maven, så har du æblefacon. Det er denne form for overvægt, der er mest sundhedsskadelig, for når fedtet sidder på maven, er der øget risiko for, at der sidder fedt omkring organerne inde bag ved maveskindet, og det har vist sig at have betydning for blandt andet udvikling af forhøjet blodtryk, hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og kræft.

Sidder det ekstra fedt omkring lårene og bagdelen, så har du pærefacon, og modsat æblefacon, så tyder det på, at pærefacon ikke er så skadeligt for helbredet.

Det samlede billede er afgørende

BMI og andre målemetoder giver dig blot en idé om, hvorvidt du bør gøre noget for at ændre din krop. Din facon er heller ikke alt afgørende for, om du udvikler sygdomme på grund af din overvægt eller ej. Uanset om du er æble- eller pæreformet, er det det samlede billede af dig og dit velbefindende, der er afgørende for, om du har en sund vægt, kondition og figur.

Vær ærlig over for dig selv

  • Hvordan er dine kostvaner i forhold til anbefalingerne?
    Bør du spise sundere?
  • Hvordan er din fysiske aktivitet i forhold til anbefalingerne?Bør du bevæge dig mere?
  • Hvordan er din vægt i forhold til din højde?
    Er du muskuløs eller er det fedt?
  • Hvordan har du det med dig selv og dit udtryk?
    Er målet at være tynd eller øge velvære og sundhed?

 

MENU