Gå til hovedindholdet

Hvem har brug for tilskud af D-vitamin?

Danskere, som spiser varieret og følger rådende om soleksponering, vil normalt ikke have behov for kosttilskud med D-vitamin.

Hvis du er bekymret for ikke at få nok D-vitamin, fx om vinteren, og ønsker at supplere kosten med et dagligt D-vitamintilskud, vil 5-10 mikrogram være en passende dosis for de fleste. Det er på nuværende tidspunkt ikke videnskabeligt bevist, at store doser D-vitamin forebygger kræft, hjerte-kar-sygdomme, diabetes og andre sygdomme.

Symptomer på D-vitamin mangel

Symptomerne på svær D-vitamin mangel er muskelsvaghed, fx besvær med at gå på trapper og rejse sig fra en stol, og smerter i knoglerne eller rundt omkring i kroppen. Man kan også have prikken i hænder og fødder. D-vitamin mangel øger risikoen for få knogleskørhed i alderdommen.

Langvarig svær D-vitamin mangel hos børn medfører engelsk syge (rachitis). Sygdommen er sjælden og ses især hos børn, som ikke har fået D-vitamintilskud efter anbefalingerne.

Anbefalede grupper:

For at forebygge D-vitamin mangel anbefaler Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen et dagligt D-vitamintilskud til følgende grupper:

Personer der får for lidt soleksponering eller har mørk hud

Børn og voksne, der ikke er ret meget udendørs, som undgår sollys eller ikke får sol som ovenfor beskrevet, kan have svært ved at danne nok D-vitamin. Det samme gælder børn og voksne, der er mørke i huden eller går med en tildækkende påklædning som lange ærmer og lange bukser/kjoler om sommeren. Disse grupper anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram (400 IU).

Hos personer, der ikke dagligt drikker mælk eller spiser mejeriprodukter, bør D-vitamintilskuddet kombineres med et calciumtilskud.

Børn 0-2 år

I de to første leveår er der en risiko for, at børn ikke får D-vitamin nok, idet spædbørn ikke anbefales at være i direkte sol, og fordi børn op til 2 år skal beskyttes særligt mod direkte sol på kroppen. Samtidig indeholder modermælk ikke tilstrækkeligt D-vitamin til at dække barnets behov. På baggrund af dette anbefales det at give spædbørn et D-vitamintilskud på 10 mikrogram dagligt, fra de er 2 uger til 2 år. Ved at give et dagligt tilskud med 10 mikrogram D-vitamin kan man med sikkerhed forebygge engelsk syge og bløde knogler. Tilskuddet gives i form af D-vitamindråber, direkte i munden eller på en ske sammen med lidt modermælk.

Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen for det meste er tildækket om sommeren anbefales at få tilskud gennem hele barndommen.

Børn må tidligst få D-vitamin i tabletform fra de er 1 ½ år.

Gravide

Gravide anbefales et dagligt tilskud på 10 mikrogram (400 IU) svarende til den dosis, der er i en multivitaminpille til gravide. Desuden bør gravide, der ikke drikker mælk eller spiser mejeriprodukter, kombinere D-vitamintilskuddet med et calciumtilskud.

70 år

For at forebygge fald og knoglebrud anbefales ældre over 70 år og plejehjemsbeboere et dagligt D-vitamintilskud på 20 mikrogram (800 IU) kombineret med et calciumtilskud på 800-1000 mg. Dette gælder, uanset om der drikkes mælk eller spises mælkeprodukter.

Personer i risiko for osteoporose

Personer med øget risiko for osteoporose, uanset alder, anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 20 mikrogram (800 IU) kombineret med et calciumtilskud på 800-1000 mg.

MENU