Gå til hovedindholdet

Fedt

Fedt er opbygget af forskellige fedtsyrer, og det er et nødvendigt næringsstof for kroppen, da det er vigtigt som energikilde og som depot for opbevaring af energi. Men for meget fedt på kroppen øger risikoen for blandt andet hjerte-kar-sygdomme.

Fedt indgår i opbygningen af kroppens væv og er bærestof for nogle af vitaminerne. Nogle af fedtsyrerne i fedt er livsnødvendige og kan ikke erstattes af andre. Det er derfor vigtigt, at man både er opmærksom på, hvor meget fedt man spiser, og hvilken slags fedt der er i maden.

Fedt indeholder mere energi end andre næringsstoffer. 1 gram fedt indeholder således 37 kJ, hvilket er mere end dobbelt så meget energi som 1 gram kulhydrat eller 1 gram protein.

Der findes forskellige typer af fedt

Mættede fedtsyrer findes især i mejeriprodukter, hårde margariner og kød. Hvis madens indhold af mættede fedtsyrer er for højt, får det blodets indhold af kolesterol til at stige, og dermed øges risikoen for hjerte-kar-sygdom. Det er derfor en god idé at bruge så lidt som muligt af de hårde margariner, smør og blandingsprodukter og i stedet vælge magre mejeriprodukter, magert kød og magre kødprodukter.

Umættede fedtsyrer, som blandt andet omfatter de livsnødvendige fedtsyrer, finder man især i bløde margariner, planteolier og i fede fisk. De umættede fedtsyre kan opdeles i to grupper:

  • De enkeltumættede, findes især i oliven- og rapsolie.
  • De flerumættede, findes især i fede fisk og visse nøddeolier.

Transfedtsyre

Transfedtsyrer er en tredje form for fedtsyrer. Af hensyn til folkesundheden har Danmark, som det første land i EU, reguleret industrielt fremstillet transfedt i fødevarer. Siden den 1. januar 2004 må indholdet af industrielt fremstillet transfedt i olier og fedtstoffer højst udgøre 2 gram pr. 100 gram olie eller fedt svarende til 2 %. Dette gælder uanset om det drejer sig om rene olier og fedtstoffer, eller om disse indgår som en ingrediens i forarbejdede fødevarer.

Fødevarers naturlige indhold af transfedt er ikke reguleret. Naturlige transfedtsyrer findes i okse- og fårekød samt mælkefedt. Indholdet af transfedt i disse produkter er 3-6 %. Transfedtsyrer som findes naturligt, er ikke omfattet af lovgivningen, da det lave indhold ikke udgør et sundhedsmæssigt problem.

Skær ned på fedtet

De fleste danskere har behov for at skære ned på fedtet i kosten. Mange madvarer kan i dag fås både i en almindelig og en fedtreduceret udgave kaldet light.

De fedtreducerede madvarer kan være en hjælp for nogle til at begrænse fedtindtaget, men i de fleste tilfælde kan man opnå det samme ved at bruge lidt mindre af de almindelige madvarer. Det kan man gøre ved fx at skære tyndere skiver af den fuldfede ost og lægge dem på tykkere skiver brød.

MENU