Gå til hovedindholdet

Gennemtænk dit måltid og undgå madspild

Ved at planlægge madlavningen, inden du går i køkkenet, og gennemtænkte hvor meget hver enkelt person i husholdningen reelt spiser, så undgår du lettere madspild.

Tænk over

  • Om du altid laver for meget spaghetti, ris, bulgur og kartofler, osv, og lav så portionerne mindre.
  • Hvor store portionsstørrelser du skal lave, inden du køber ind og laver maden.
  • Om du tager mere på din tallerken, end du er sikker på at kunne spise.

Hvor mange kartofler, ris, pasta m.m. som tilbehør?

Til en familie på fire, det vil sige to voksne og to store børn, beregner du:

  • 1 kg kartofler.
  • 300 gram rå ris, gerne natur- eller brune ris, svarende til 750 gram kogt vægt.
  • 300 gram tørret pasta, gerne fuldkorn, svarende til 750 gram kogt vægt.
  • 300 gram tørret bulgur, couscous, kornkerner m.m., svarende til 750 gram kogt vægt.

Hvor meget kød, fisk, fjerkræ eller æg?

 Til en familie på fire beregner du:

  • Ca. 400 gram, svarende til 100 gram rå vægt pr. person.

Hvor mange grønsager?

Når du beregner grønsager til aftensmåltidet, bør du tage hensyn til børnenes alder:

  • For et lille barn på 4-6 år beregnes ca. 80 gram.
  • For barn på 6-10 år beregnes ca. 100 gram.
  • For voksne beregnes ca. 150-200 gram.
MENU