Gå til hovedindholdet

Mælk til måltider

Det er lige så sundt at drikke mælk til maden som at snuppe sig et glas mellem måltiderne. Det har altså ingen betydning for sundheden, hvornår på dagen du drikker mælk eller spiser mælkeprodukter.

Men mælk mætter, så derfor skal du være særlig opmærksom på, at dit barn ikke drikker så meget mælk, at det optager plads for maden og de vigtige næringsstoffer, som findes i den.

Fødevarestyrelsen anbefaler at børn mellem 3 og 6 år drikker 1½ dl mælk til frokost eller mellemmåltidet, mens børn mellem 7 og 15 år kan drikke 2½ dl mælk til deres frokost. Resten af den ½ liter mælk eller mælkeprodukt kan fordeles over resten af dagen.

Husk at den mælk du hælder på havregrynene eller over jordbærgrøden og den mængde surmælksprodukt, der spises, også tæller med i det daglige regnskab.

Hvis dit barn ikke kan lide mælk

Nogle børn bryder sig ikke om mælk, hvis de skal drikke det uden at spise til. Men får de det serveret sammen med deres mad, glider det lettere ned.

Hvis dit barn slet ikke kan lide at drikke mælk, kan du med fordel bruge mælk i stedet for anden væske i den daglige madlavning. Du kan fx:

  • Koge havregrød på mælk i stedet for vand.
  • Servere risengrød en gang om ugen.
  • Komme mælk i det hjemmebagte brød, kartoffelmosen eller farsretterne.

Mælkeallergi

Lider dit barn af mælkeallergi, kan du læse mere om, hvordan du skal forholde dig i pjecen 'Mælkeallergi, børn og mad' eller du kan se hjemmesiden om fødevareallergi og allergi over for mælk.

MENU