Gå til hovedindholdet

Tynde børn

Synes du dit barn vejer for lidt? Tynde børn må godt få lidt ekstra fedt i kosten, men de skal ikke bare spise løs af slik og kage.

Undervægtige børn skal også spise efter de officielle kostråd, men der er nogle ting man kan være opmærksom på i forhold til kost og bevægelse for, at barnet kan tage på i vægt.

Er dit barn undervægtigt?

Hvis du har mistanke om, at dit barn vejer for lidt, kan det være godt at tage en snak med jeres læge omkring barnets vægtudvikling. Blandt andet for at sikre at barnets vægtudvikling ikke skyldes en underliggende sygdom eller lidelse, der er behandlingskrævende. Du kan beregne barnets BMI, der kan bruges som en rettesnor for, hvor meget barnet bør veje. Grænserne for BMI hos børn er anderledes end for voksne, da de afhænger af barnets alder.

Kostrådene gælder stadig

Undervægtige børn og unge skal som udgangspunkt følge de officielle kostråd. De skal spise frugt og grønt samt fuldkornsbrød hver dag og fisk flere gange om ugen. Det anbefales at spise 200-300 gram fisk om ugen, hvoraf de federe fisketyper såsom laks, makrel og sild kan udgøre ca. halvdelen.

Tynde børn skal også spare på sukkeret, men de må gerne få lidt ekstra fedt i kosten, men det er vigtigt, at det er de sundere fedtstoffer.

Tynde børn har også godt af at spise varieret, slukke tørsten i vand og være fysisk aktive 60 minutter om dagen. Fysisk aktivitet kan være med til at give øget appetit og opbygge muskelmasse så kroppen ikke virker så mager.

Det sundere fedt

Der findes to typer af fedtstoffer; de mættede og de umættede fedtstoffer. De umættede fedtstoffer er dem, man kalder sundere fedtstoffer. Dem finder du blandt andet i planteolie som olivenolie og rapsolie, og man kan derfor med fordel bruge lidt mere af disse olier i madlavningen til tynde børn. De sundere fedtstoffer findes blandt andet også i fede fisk, avocadoer og nødder som mandler, hasselnødder og valnødder. Tynde børn kan derfor med fordel spise mere af disse fødevarer, dog skal man være varsom med peanuts og andre saltede nødder, der har et højt saltindhold.

De usunde fedtstoffer findes i fede mejeri- og kødprodukter fx fløde, fed ost, bacon og andre kødprodukter med højt fedtindhold. Kokosmælk indeholder også meget mættet fedt. Det mættede fedt øger risikoen for udvikling af åreforkalkning, hjerte-kar-sygdom, diabetes og kræft, uanset om man er undervægtig, normalvægtig eller overvægtig. Spar derfor på fødevarer med meget mættet fedt, selvom du ønsker dit barn skal tage på i vægt.

Husk måltiderne

Alle har godt af at spise tre hovedmåltider og to til tre mellemmåltider om dagen, men for undervægtige børn er det endnu vigtigere. Sørg for at dit barn får en god morgenmad med både fuldkorn, fx brød eller havregryn, frugt og mælk, fx mini- eller skummetmælk.

Madpakken sammensættes, som for andre børn og voksne, efter madpakkehånden, men brug pålægstyper som avocado og fed fisk oftere. Til aftensmaden kan du bruge lidt ekstra olie i madlavningen.

Mellemmåltiderne er ekstra vigtige for tynde børn, der gerne bør have tre til fire mellemmåltider om dagen. Frugt, nødder, tørret frugt, en grovbolle med minarine eller plantemargarine og pålæg eller en portion fedtfattig yoghurt med müsli uden sukker er gode mellemmåltider. Hvis barnet er længe i institution kan du med fordel give det en lille ekstra madpakke med til om eftermiddagen.

En god stemning

Selvom barnet er undervægtigt, er det vigtigt ikke at tvinge det til at spise. Lad være med at tale for meget om, at barnet skal spise, eller gøre det til et problem at barnet ikke spiser. Læg i stedet vægt på at tilbyde maden hyppigt og i en god stemning, så måltiderne bliver forbundet med noget positivt hos barnet.

Desuden vil mange børn spise mere og smage mere, hvis de selv har været med til at lave maden, så tag barnet med i køkkenet.

Beregn dit barns BMI

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside En lettere barndom er der en BMI-beregner, hvor du kan indtaste dit barns vægt, højde og alder. Beregneren viser barnets BMI samt hvilken gruppe, det tilhører – undervægtig, normalvægtig, overvægtig eller svært overvægtig.

Læs mere på andre sider

En lettere barndom, Sundhedsstyrelsen

MENU