Gå til hovedindholdet

Bevægelse

Anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen er, at børn og unge er fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteterne skal være af moderat intensitet til høje intensitet og skal ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter.

Mindst 3 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed fora t vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden. 

Fysisk aktivitet med moderat intensitet

Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for ustruktureret motion med moderat intensitet såsom cykling og gang i forbindelse med transport til og fra skole eller arbejde, gang på trapper mv. Moderat fysisk aktivitet svarer til at gå med en gennemsnitshastighed på 4 km/timen. Du behøver altså ikke at klæde om, og aktiviteterne kan indgå som en naturlig del af hverdagen eller legeaktiviteter.

Fysisk aktivitet med høj intensitet

Mindst to gange om ugen bør aktiviteterne være af høj intensitet af 20-30 minutters varighed for at fremme og vedligeholde kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Motion med høj intensitet betyder, at du bliver forpustet og har svært ved at føre en samtale. Det kan fx være:

  • svømning
  • løb
  • spinning
  • styrketræning
  • boldspil, herunder diverse legeaktiviteter som medfører et højt fysisk aktivitetsniveau.
MENU