Gå til hovedindholdet

Lad dig inspirere af 'Gi' madpakken en hånd'

I publikationen Gi´ madpakken en hånd findes tips og inspiration til mange forskellige måder at inddrage de fem madvaregrupper i madpakken. Det en god ide at tale med dit barn om Gi´madpakken en hånd og spørge hvad, dit barn kan lide. Hvis det passer ind i jeres hverdag, kan børnene også være med til at lave madpakken - og gradvist gøre mere og mere selv, indtil de er store nok til helt selv at lave den.

Her følger et par forslag til, hvordan du kan bruge Madpakkehånden, når du smører madpakker til dit barn. 

Brød: Gå efter rugbrød eller fuldkornsbrød, der er mærket med Nøglehullet eller Fuldkornslogoet. Fuldkorn mætter godt og indeholder gode kostfibre. Vælg noget brød som dine børn kan lide. Der er i de seneste år kommet mange forskellige typer brød på markedet, så det er muligt at finde noget til enhver smag. Varier gerne mellem klapsammen, boller, sandwich og brød i klodser, så der ikke er det samme i madpakken hver dag. 

Grønt: Snackgrønt er både sprødt og lækkert i madpakken. Du kan skære gulerødder, agurker, peberfrugter, broccoli eller blomkål i mindre stykker og pakke dem i en pose til hele dagen. Små tomater, radiser eller sukkerærter er også gode. Du kan også lave en dip til grønsagsstavene af drænet yoghurt eller A38 (max 1,5 gram fedt pr. 100 gram), krydderurter som basilikum, purløg, eller persille, sennep, salt og peber. Du kan pynte madderne med grønt eller lægge grønt under pålægget. Eksempelvis kan du bruge avocado som smørelse på brød og under pålæg som agurk, tomat og kartoffel. Dryp lidt citronsaft på avocadoen, så den ikke bliver brun. 

Pålæg: Du kan med fordel vælge magert kødpålæg og ost med max 17 gram fedt pr. 100 gram – typisk mærket 30+.  Gå gerne efter pålæg mærket med Nøglehullet. Der er også mange muligheder for at bruge frugt og grønt som pålæg fx tomat, agurk, avocado, æble, kiwi, kartoffel, hummus. Den vigtigste huskeregel er at spise varieret.  

Fisk: De fleste børn kan godt lide fiskefrikadeller, torskerogn og makrel i tomat. Du kan undgå, at fisken kommer til at lugte i madpakken ved at bruge køleelementer og ved at pakke fisken separat. Brug plastbægre med låg til tunfisk og makrel i tomat, så kan barnet selv putte fisken på brødet, når det er tid til at spise madpakken. På den måde undgås det også, at brødet bliver smattet. Mange børn kan godt lide rejer. Hæld en lille portion frosne rejer i et bæger om morgenen og sæt et tætsluttende låg på, så er rejerne tøet op til frokost. Du kan også røre torskerogn eller tunfisk sammen med lidt yoghurt, fintsnittet rødløg og citronsaft til en lækker fiskesalat. Hvis du kigger efter portionspakket fisk i supermarkedet, kan du fx finde sild og makrel i tomat i portionspakninger - hvis du vælger disse, behøver dit barn først at åbne pakken med fisk, når det er frokostpause.  

Frugt: Prøv med forskellig slags frugt i madpakken. Æble, pære, banan, blommer, nektariner, klementiner og appelsiner er lige til at tage med i tasken. Udskåret frugt af fx ananas, kiwi og melon kan være med til at gøre madpakken ekstra indbydende. Vindruer i en lille bøtte er mange børn også glade for. 

Pjecer og rapporter

MENU