Gå til hovedindholdet

Kulturelle udtryksformer

Har I mange forskellige nationaliteter repræsenteret i institutionen, er der god mulighed for at skabe bindeled mellem dette tema og mad og måltider.

En måde kan være at lade børnene medbringe hver deres favoritopskrift. Har I et køkken i institutionen, kan I tilberede de forskellige retter på skift sammen med en mindre børnegruppe. Herved får I sammen smagt forskellige nationalretter.

Kogebog med favoritter

De opskrifter, børnene kommer med, kan samles til en lille opskriftssamling, som dels kan bruges i arbejdet med mad i daginstitutionen, men som børnene også kan bruge derhjemme.

Giv børnene mulighed for at fortælle om den ret, de har valgt at tage med. Måske kan de sætte ord på, hvad de særligt spiser hjemme. Her kan du som pædagogisk personale måske supplere med information om specielle grønsager eller frugter, som kendetegner landets retter, fx chili, aubergine, avocado, mango, papaja eller mynte. Herved får børnene kendskab til madvarer, de måske ikke vil møde i hjemmet.

Ritualer omkring måltidet

Har I ikke mulighed for at tilberede måltiderne løbende, er der stadig mulighed for at skabe bindeled mellem kulturelle udtryksformer og mad og måltider.

En måde kan være at arbejde med ritualer i forbindelse med måltidet. Fx at traditionerne omkring spisningen er forskellig fra land til land. Her er det naturligt en fordel, hvis I kan arbejde med temaer, hvor maden og måltiderne bliver et delelement.

Her er der også mulighed for at arbejde med typer af frugt, grønt og krydderier i forskellige lande.

MENU