Gå til hovedindholdet

Økologi i storkøkkener

Kantiner, restauranter, caféer, skolekøkkener, cateringfirmaer osv. har med Det Økologiske Spisemærke mulighed for at vise niveauet af deres økologiske engagement og udvikle økologien i storkøkkenet.

Storkøkkener kan anvende ét af de tre økologiske spisemærker, som hver især viser, hvor stor en andel af de anvendte råvarer der er økologiske. Andelen måles i kroner eller kilo og angives med procentintervallerne 30-60 %, 60-90 % eller 90-100 %. Storkøkkener med guldmærket med 90-100 % vil herudover kunne kalde sig økologiske – fx 'økologisk restaurant'.

Mærket viser ikke noget om den konkrete ret, der serveres, men spisestedet kan selv give mere detaljerede oplysninger om økologien i de serverede retter.

Spisemærket til gavn for storkøkkener og forbrugere

Fødevarestyrelsen har udarbejdet spisemærkerne for at skabe rammerne for, at økologien kan udvikle sig i storkøkkensektoren. Fordelen er også at forbrugerne får mulighed for bedre at orientere sig og vælge spisesteder med en vis andel af økologi på menuen. Samtidig giver det storkøkkenerne en mulighed for at markere en økologisk profil, selv om man ikke nødvendigvis er 100 % økologisk.

Mange storkøkkener kan også bruge spisemærket som et internt redskab til at arbejde sig frem mod mere økologi, så det giver et konkret mål at stræbe efter.

Rådgivning

Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen samarbejder om at udbrede anvendelsen af de økologiske spisemærker. Mad- og Måltidsrådgivningen rådgiver om Det Økologiske Spisemærke, og Økologisk Landsforenings omlægningskonsulenter har spisemærket som en del af deres rådgivning. 

Læs mere om Det Økologiske Spisemærke på spisemærkehjemmesiden her.

Læs mere på altomkost.dk

Kontakt Mad- og Måltidsrådgivningen

MENU