Gå til hovedindholdet

Mellemmåltider til voksne

Et regelmæssigt måltidsmønster er vigtigt. Fødevarestyrelsen anser det for passende med tre hovedmåltider samt én til tre mellemmåltider dagligt for voksne.

Det afgørende er, at det er efter et regelmæssigt måltidsmønster for den enkelte, og at kvaliteten af maden er god. Det vil sige, at det er sund mad, der spises med tilstrækkelige næringsstoffer herunder vitaminer og mineraler. Det skyldes, at det dermed er lettere at undgå at spise fedt- eller sukkerholde snacks.

Om det er én eller tre mellemmåltider voksne spiser, er ikke afgørende. Det er ikke alle, der har behov for at spise mellemmåltider, og hvis man fungerer bedst foruden, er det helt fint. Der findes ikke ét måltidsmønster, som kan anbefales alle raske voksne personer.

Den lille sult

Er du småsulten, kan der hurtigt ryge en håndfuld lakridser eller en stang chokolade indenbords, men se dig for. De sukkerrige, hurtigt optagelige kulhydrater, du får i slik og kager, gør ikke noget godt for dig. Derfor er det smart at sørge for at have frugt, gulerødder eller en håndfuld nødder eller mandler inden for rækkevidde midt på formiddagen eller på sofabordet om aftenen.

Undgå sliksulten om eftermiddagen

Det er ikke unormalt, at voksne kan føle en særlig sult, gerne efter søde sager, sidst på eftermiddagen. Denne trang kan nedtones, ved at du bestræber dig på at spise noget mættende midt på eftermiddagen. Sjældent er et mellemmåltid, som alene består af frugt eller brød uden fuldkorn tilstrækkelig til, at voksne bliver mætte nok til at kunne klare sig fx mellem frokosten og aftensmåltidet. En fuldkornsbolle eller et stykke rugbrød med mager ost eller pålæg er derimod mere mættende.

Egentlig kan du spise det samme, som du ville spise til morgenmad eller frokost – dog i en mindre mængde. Mellemmåltiderne skal ikke mætte på samme måde som hovedmåltider, men derimod gøre dig mindre sulten eller udsætte tidspunktet for det næste hovedmåltid.

Tips til et større mellemmåltid

  • Rugbrød med magert kødpålæg, hummus eller fisk.
  • Fuldkornsboller med magert ost (30+).
  • Årstidens frugt og grønt, eventuelt med en yoghurtdip eller hummus.
  • En skål havregryn eller andre fuldkornscerealier med mælk eventuelt med lidt udskåren frugt ovenpå.

Det er desuden vigtigt, at du altid vælger vand, te eller kaffe også i forbindelse med mellemmåltiderne. Sodavand, saft og juiceprodukter er sukkerholdige og anbefales derfor ikke til dagligt.

MENU