Gå til hovedindholdet

Mellemmåltider til mindre børn

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn har et regelmæssigt måltidsmønster med tre hovedmåltider samt to til tre mellemmåltider fordelt over dagen.

Især for mindre børn i førskolealderen er det vigtigt at få tilstrækkeligt energi, mens de vokser. Børn har ikke lige så stor kapacitet til at spise store portioner som voksne og dermed til at få nok energi. Det er derfor vigtigt, at børnene får mad regelmæssigt i løbet af dagen. Her spiller mellemmåltiderne en vigtig rolle.

Mellemmåltiderne er med til at sikre, at børnene får tilstrækkeligt mad og dermed også næringsstoffer herunder vitaminer og mineraler. Meget fysisk aktive børn frem til pubertetsalderen har også et større behov for energi og her spiller mellemmåltiderne også en vigtig rolle.

Undgå ulvetimen

Kroppen har det bedst med en jævn tilførsel af energi, og derfor er det vigtigt at få nogle mellemmåltider både om formiddagen, eftermiddagen og eventuelt sent på eftermiddagen. Ulvetimen kan desuden forebygges ved, at institutionen serverer et let måltid, inden børnene skal hjem, eller at du har et stykke frugt, grønt eller fuldkornsbrød med i tasken til turen hjem.

Mellemmåltider, som alene består af frugt eller eksempelvis fuldkornsskorper og knækbrød, er sjældent tilstrækkelig til, at børn bliver mætte nok til at kunne klare sig fx mellem frokosten og aftensmåltidet. En fuldkornsbolle eller et stykke rugbrød med mager ost eller pålæg sammen med frugten er derimod mere passende. I virkeligheden kan man servere det samme, som man ville servere til morgen eller frokost blot i lidt mindre skala.
Det er en god idé at have skrællede gulerødder eller andre grønsager stående som snacks, når børnene lige trænger til lidt.

Forslag til mellemmåltider

  • Små ¼ rugbrødssnitter med magert pålæg.
  • Fuldkornsboller med magert ost (30+) eller marmelade.
  • Årstidens frugt og grønt i mundrette stykker.
  • En skål havregryn med mælk.
  • Yoghurt naturel med frisk frugt og mysli

Hvad drikker barnet?

Det er vigtigt, at børn altid har adgang til koldt drikkevand – også i forbindelse med mellemmåltiderne. Saft og juiceprodukter er sukkerholdige og anbefales derfor ikke til dagligt.

Som forældre skal du være opmærksom på, at dit førskolebarn i løbet af en dag får ca. ½ liter mælkeprodukt dagligt. Det er ikke nødvendigt, at barnet får præcis ½ liter om dagen, men med et minimum på 3,5 dl lever kosten lettere op til anbefalingerne.

MENU