Gå til hovedindholdet

Planlægning og indkøb

Med lidt planlægning kan det blive nemmere at få lavet en sund og varieret madpakke. Det vigtigste er, at der er fyldt op i køleskabet med gode ting til madpakken. Den største del af planlægningen ligger derfor i at skrive ingredienserne til madpakken på indkøbslisten. Lad gerne børnene bidrage med ideer til indkøbslisten. Børns lyst til mad skifter ofte – den ene uge er det kiwimadder, der er det eneste, der dur, den næste uge er det agurk.
En indkøbsliste kan fx bestå af:              

  •        Tre slags grønt, snackgrønt, salat og pålæg
  •        Èn til to slags brød, vælg brød med nøglehulsmærket eller fuldkornslogoet
  •        Mindst tre slags frugt
  •        Én til to slags kød, æg eller ost.
  •        Fisk, kig fx efter portionspakket fisk i supermarkedet
  •        Madpapir og folie

Planlægning og rester                                                            

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden, som du kan bruge til at komme i madpakken dagen efter. Lav fx ekstra frikadeller til madpakken eller en ekstra stor portion gulerodssalat. Fx kan du bruge gårsdagens rester af:

  •        Kyllingelår
  •        Fiskefrikadeller
  •        Pizza
  •        Råkostsalat
  •        Madtærte

Indkøb

De fleste tænker på, hvad de skal servere til aftensmad, når de er ude at handle og kommer på den måde let til at glemme madpakkerne. Husk at tænke på madpakken, når du køber ind. Hvis du ikke har fået skrevet en indkøbsliste til madpakken, er der hjælp at hente i madpakkehånden. Med madpakkehånden som huskemodel, bliver det nemt at få købt alt det, du behøver for at kunne smøre en sund og lækker madpakke. Du skal blot tænke på de ”fem fingre”, når du skal købe ind til madpakken.

Madpakkehåndens 5 madvaregrupper:

  • Brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Grønt – gnavegrønt, salat eller pålæg
  • Pålæg – kylling, kød, ost eller æg
  • Fisk – mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt – det friske og søde

Indkøbsmuligheder

Mange familier køber stort ind én gang om ugen med et par supplerende indkøb. Afhængigt af hvor stor husholdningen er, vil indkøbet til madpakker holde et par dage, og så må man ud at supplere.

Små husholdninger kan have problemer med at nå at spise fx det skiveskårede pålæg, før det bliver dårligt – man kan også blive lidt træt af at spise skinke hele ugen. Derfor kan man vælge at fryse halvdelen af pakken ned.

Frugt og grønsager i supermarkedet sælges også i store portioner, som det kan være svært at nå at spise, hvis man bor alene eller er den eneste, der skal have madpakke med. Men flere steder kan man få lov at blande selv, og endelig kan man få det, som man vil hos grønthandleren.

MENU