Gå til hovedindholdet

Frokost

Frokosten skal give energi til hele eftermiddagen. En sund og lækker frokost giver energi og velvære i hverdagen, den gavner helbredet og koncentrationsevnen og gør det lettere at holde vægten.

Nogle har madpakke med, mens andre spiser i kantine. Uanset hvor man spiser, skal frokosten mætte godt, for vi spiser over en tredjedel af vores daglige mad, mens vi er i skole eller på arbejde.

Få hjælp af frokosthånden

Et frokostmåltid skal indeholde fem ting, ligesom fem fingre på en hånd:

  • Grønt – gnavegrønt, salat eller pålæg
  • Brød – helst rugbrød eller groft brød
  • Pålæg – kød, ost eller æg
  • Fisk – mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt – det friske og søde.

Spiser du i kantine?

Forskellige kantiner har et forskelligt udvalg, men prøv at sammensæt din tallerken efter Y-tallerkenen. Forestil dig et Y, når du øser din mad op på tallerkenen:

  • 1/5 kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs
  • 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta
  • 2/5 grønsager – gerne to forskellige slags eller frugt.

I en kantine vil der næsten altid være mulighed for at vælge noget groft brød som fx rugbrød, magert pålæg og en eller anden form for grønt fx salat. Mange kantiner tilbyder også en lun ret. Lune og varme retter giver mulighed for variation, da de ofte indeholder andre produkter end brødmåltiderne.

  • Spis altid tilbehør til de lune eller varme retter enten i form af kartofler, ris, pasta eller brød.
  • Spis altid grønsager til den lune ret, enten i form af tilberedte grønsager eller i form af rå grønsager som fx i salatbaren – brug kun lidt dressing.
  • Spis fisk som lun ret, når det tilbydes.
  • Spis frisk frugt til dessert.
MENU