Gå til hovedindholdet

Kingsize

En lang række fødevarer findes i dag i nye og større udgaver. For fødevarer som sodavand, slik, chokolade, is og chips er portionsstørrelserne blevet større. I dag er ispinden magnum og chokoladebaren kingsize. Men selv dagligdagsprodukter som mælk, juice og cornflakes findes nu i megastørrelser.

De fleste forbrugere er glade for udviklingen, da de føler, at de får mere for pengene. Producenterne er også tilfredse, da de på den måde får solgt mere. Så umiddelbart lyder det som en fordel for begge parter. Problemet er blot, at vi uden selv at opdage det bliver lokket til at spise og drikke mere, end hvad godt er. For jo større portioner vi spiser, des mere mad og energi får vi hældt indenbords. Salgstal viser, at den store udgave ofte er det foretrukne valg, hvilket kan have store sundhedsmæssige konsekvenser.

Sodavandsflaskens udvikling

Som eksempel på megaportionernes indtrængen i vores hverdag kan sodavandsflaskens udvikling bruges. For ca. 10 år siden var en standard sodavandsflaske på 250 ml – nu er det normalt for både børn og voksne at købe en dobbeltstørrelse i form af en 500 ml plastikflaske, der oven i købet er lettere at transportere. I samme periode er familieflasken også blevet 50 % større.

Når vi først har åbnet en sodavand, så bliver vi lettere fristet til at drikke det hele. Det samme er tilfældet, hvis vi åbner en pose slik eller chips. De voksende salgstal for produkter som sodavand, slik, chokolade og is vidner om, at det spiller en rolle for, hvor meget vi spiser, at flasker og poser i de senere år er svulmet op.

MENU