Gå til hovedindholdet

Guide til fastfood

Her er en række tips til, hvordan du kan gøre dit fastfood måltid lidt sundere. Generelt handler det i om at spise efter de officielle kostråd. Gør du det, har det ikke den store ernæringsmæssige betydning, hvis du kun spiser fastfood ca. én gang om måneden.

Pizza

Pizzaen er i sin enkleste form – bund, tomatsovs og lidt ost – et udmærket produkt, men ofte serveres pizza med meget ost og fedt kødfyld ovenpå, hvorved pizzaen bliver en kalorierig sag. Deep pan pizzaer har en tykkere bund end den klassiske italienske pizza, men også her kan det fede fyld ende med at gøre pizzaen til en fed sag til trods for den fornuftige brødbund.

Ser man på pizzaer købt i pizzeriaer og lignende steder, så giver de i gennemsnit ca. 5000 kJ pr. stk., hvilket svarer til over 50 % af det daglige energibehov for en kvinde med et mellem aktivitetsniveau. Til sammenligning bør et hovedmåltid bidrage med ca. 20-30 % af dagens energi.

Vælger man en pizza med meget ost og fx peperonipølse, bør måltidet suppleres med en salat og grønsager, og pizzaen bør gælde som et måltid. Undersøgelser af pizzaers fedtindhold viser, at nogle pizzaer har et fedtindhold på 80 gram pr. pizza. Dette svarer til, hvad en voksen mand maksimalt bør spise på en dag.

Man kan også vælge at købe supermarkedets frosne eller færdige pizzaer på køl. Her kan man kigge på, hvor meget energi de indeholder, og styre uden om de fedeste ved at kigge på varedeklarationen. Hvis du ikke kan se energi- og fedtindhold, så vælg pizzaer, der ikke svømmer i ost, pølse og fx hvidløgsolie. Lettest er det at vælge dem, som er nøglehulsmærkede, så er man sikret et sundere valg.

Pølse

Den klassiske pølse med brød er ofte en fed sag, men den fylder ikke så meget i kalorieregnskabet. For at få bare en smule balance i måltidet, bør der som minimum spises to brød til hver pølse, og så skal pølsen være kogt og ikke ristet og svøbt med bacon.
Der findes nogle pølser på markedet, der har et lavere fedtindhold, som kan være et godt alternativ. Ligeledes er der også fuldkornsbrød på markedet, se efter fuldkornlogoet.

Sandwich

Der er i de senere år dukket sundere fastfood alternativer op –navnlig i de store byer som fx sandwichbarer. Her serveres brød fyldt med fx kylling og salat, hvilket er et udmærket måltid, så længe salaten ikke er sovset ind i fed dressing, og der ikke er masser af ost som fyld. Du kan bede om en mindre mængde dressing eller en sandwich helt uden. En frisklavet sandwich kan sagtens spises uden dressing.

Nogle sandwichbarer sælger også menuer, hvor du får sandwich sammen med pommes frites og sodavand. Her kommer du ligesom med en burgermenu hurtigt op på et højt energiindtag med meget fedt og sukker, så sandwichmenuen bliver for stor til at gælde som et mellemmåltid.

Nogle kiosker tilbyder færdiglavede sandwichs, som er nøglehulsmærkede. Det vil sige, at det er en sundere sandwich med mindre fedt og salt og mere fuldkorn i brødet.

Asiatisk mad

Udsalgssteder med asiatisk mad, som fx thai take-away, chinabox og lignende, findes også i gadebilledet. Ofte serveres ris eller nudler sammen med kød og grønsager. Retterne kan være uden meget fedt, men hvis nudler eller ris er stegt, suger de fedt til sig som en svamp, så begræns de stegte nudler og den stegte ris.

Nudelretter

Tørrede nudelretter har et meget svingende fedtindhold, da nogle nudler er stegt i olie, før de tørres. Du kan ikke se på nudlerne, om de er stegte før de blev tørret, så du bliver nødt til at kigge på varedeklarationen og undgå de fedeste varianter.

Læs mere på andre sider

Nøglehullet.dk

Fuldkorn.dk

MENU