Gå til hovedindholdet

Nytår

Når det er blevet hverdag igen efter alle julemiddagene, og du måske er en af de mange, som gerne vil smide de ekstra kilo, der har sneget sig på sidebenene i løbet af december eller i det forgange år – så tag sportstøjet på.

Det er nemlig langt lettere at komme af med de tre til fem ekstra kilo og holde normalvægten nu, end hvis vægten stille og roligt igennem årene tager 10 til 20 kilo på.

Julesulet kommer ikke af luftsteg og vindfrikadeller

Normalt indtager en voksen dansker omkring 9 MJ om dagen, men til en julefrokost kan det hurtigt blive til 18 MJ på en enkelt dag. Hvis man i løbet af julemåneden har været til tre til fire julefrokoster af den slags, så er der altså lagt ét ekstra kilo til kropsvægten, hvis man ikke har rørt sig mere, end man plejer. Så julemaden kan let være skyld i, at der er kommet ét til to kilo ekstra på sidebenene – eller mere.

De officielle kostråd viser vejen til en sundere livsstil og er ikke en slankekur, men spiser du efter rådene og sætter fokus på at spise mindre portioner samt bevæge dig mere end 30 minutter om dagen, så vil du opnå et sundt vægttab.

Du vil samtidig få en livsstil, som giver dig sunde vaner, der gør det let at bibeholde dit vægttab. Spis ikke kun efter de officielle kostråd i begyndelsen af året – men hele året.

Hvad betyder det at spise efter kostrådene?

Når du spiser efter de officielle kostråd, skal du spise masser af frugt, grønt, kartofler og fuldkornsprodukter. Samtidig bør du gerne spise fisk mindst et par gange om ugen. Du skal forsøge at undgå fedt – især det animalske, det vil sige det fedt, der er i kød, mælk, ost og smør. Det søde skal du også spare på, så du kun spiser og drikker sodavand, slik og kager til ganske særlige lejligheder. Sluk tørsten i vand og spar på alkoholen.

Gør du disse ting og samtidig laver dine portioner en anelse mindre, end du plejer, så er du godt på vej.

Motion året rundt er vigtigt

Det er vigtigt at få rørt sig i hverdagen, for når man regner alle de små aktiviteter i hverdagen sammen, gør de en stor forskel. En mere aktiv hverdag handler især om at få nye vaner. Mere cykling og gang, mindre stillesiddende aktiviteter som tv og bilkørsel samt flere trapper og færre elevatorer.

Du skal være aktiv mindst 30 minutter om dagen, men meget gerne mere. Det er ikke kun, når du vil opnå et vægttab, at det er vigtigt, at du bevæger dig mere i dagligdagen. Det er også vigtigt at være fysisk aktiv med henblik på, at du vedligeholder dit vægttab.

Motion og vægttab

Træning reducerer fedtvævet, opbygger og styrker muskulaturen, samtidig med at musklerne bliver større og stærkere. Træning modvirker ligeledes tab af muskelmasse. Derfor er det en god idé at træne, når du vil opnå et vægttab eller fastholde dit vægttab.

Sæt fokus på det sjove

Husk at vælge aktiviteter, som du synes er sjove, for så er der større chance for, at du får succes. I hverdagen kan du:

  • Vælge trappen frem for elevatoren.
  • Lege med børnene.
  • Svinge støvsugeren lidt oftere.
  • Cykle på arbejdet mv.

Voksne anbefales at være fysisk aktive mindst 30 minutter dagligt og være moderat fysisk aktive to gange ugentligt, det vil sige at du får pulsen op.

Tag en ven med

Synes du, at det er svært at komme op af sofaen og af sted, så kan en løsning være at lave en fast aftale med en ven én til to gange ugentligt. Hvis du har råd til det, kan du også vælge at få en personlig træner de første gange, du er i fitnesscentret. På den måde får du en god start og vejledning i at lave de øvelser, der er rigtige for dig.

Effekten af fysisk aktivitet

Den aktuelle forskning af fysisk aktivitets effekt på kroppen viser at:

  • Personer, som normalt er inaktive, kan forbedre deres helbred og fysiske velvære ved at bevæge sig regelmæssigt.
  • Personer i alle aldre, børn, voksne, ældre, kvinder som mænd, opnår positive fysiologiske ændringer som følge af fysisk aktivitet.
  • Fysisk aktivitet behøver ikke at være anstrengende, for at man opnår sundhedsmæssige fordele.
  • Fysisk aktivitet har mange positive effekter på kroppens funktioner. Virkningerne på hjerte, kredsløb og muskler har i mange år været kendt. Det er også værd at bemærke motionens positive indflydelse på stofskiftet og på hormon- og immunsystemet.
  • Mange af de positive effekter fra fysisk aktivitet, både fra udholdenhedstræning og fra styrketræning, aftager i løbet af få uger. Hvis aktiviteten helt ophører, forsvinder effekten inden for to til otte måneder.
  • Fysisk aktivitet medfører socialpsykologiske gevinster i form af livsglæde, overskud, social trivsel, selvtillid og handlekompetencer. Endvidere er det bevist, at der er positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive processer, som forudsætter læring hos børn. 
MENU