Gå til hovedindholdet

Kostrådene holder også i julemåneden

Julemåneden er fuld af hygge og madtraditioner, men det betyder ikke, at det er umuligt at leve efter de officielle kostråd.

Spis frugt og mange grønsager – 6 om dagen

Spis løs af julens mange frugter og grønsager som fx mandariner, æbler, og rødkål. Lad grønsagerne fylde meget i julebuffeten eller julefrokosten. De er sunde, indeholder kun få kalorier og er et godt alternativ til al den fede mad.

Servér grønsagerne varme eller kolde som fx salater eller råkost. Frisk frugt, tørret frugt og nødder er et godt alternativ til slikskålen. Men hold lidt igen med det tørrede frugt og nødderne, da de indeholder mange kalorier.

Spis mere fisk og fiskepålæg

Fisk som sild og laks har en fast plads på bordet i julen, og det burde den have året rundt. Fisk er sundt, og vi skal have mindst 350 gram om ugen. Det betyder, at vi skal have fisk to gange til aften og næsten hver dag som pålæg. De færreste danskere spiser nok fisk, så tag julens tradition op resten af året.

Vælg fuldkorn 

Rugbrød hører sig til enhver julefrokost. Spis masser af det, men undvær eller skrab fedtstoffet. Skær gerne tykke skiver og spar lidt på det fede pålæg.

Kartofler, både de hvide og de brune, hører sig også julen til. Spis flest af de kogte hvide kartofler, spar på de søde brune kartofler og pas på at saucen ikke bliver for fed. Kig efter produkter med Nøglehulsmærket eller Fuldkornslogoet – de er sundere end tilsvarende produkter uden mærkningerne.

Spis mindre sukker

Julen byder på mange søde fristelser, og det kan være svært at sige nej. Forsøg i stedet at tænke 'lidt men godt'. Der behøver ikke være en kæmpe slikskål eller et bjerg af æbleskiver. Servér i stedet lidt, men læg vægt på kvalitet, eller at det er hjemmelavet, som fx et par stykker kvalitetschokolade eller hjemmelavet konfekt.

Spis mindre mættet fedt

Julen er tradition for fed mad som flæskesteg, flødesovs og risalamande. Tænk over, hvor der kan spares, uden det går for meget ud over traditionen. Skær fx fedtkanten væk fra flæskestegen på tallerkenen, smid stegefedtet ud og spar på brugen af fløde.

Spis mad med mindre salt

Skær gradvis ned på saltet, og brug i stedet flere af de smagsrige julekrydderier som nelliker, allehånde, kanel, ingefær og kardemomme m.m. i maden.

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Et par ekstra kilo på sidebenene behøver ikke være en tradition i løbet af julemåneden. Med lidt omtanke er det muligt at komme igennem julen uden de ekstra kilo. Lev efter kostrådene, spar på de store portioner og sørg for at være fysisk aktiv. Er fristelserne for store, og lykkedes det ikke at komme uden om de ekstra kilo, så sørg for, at de er væk inden næste jul.

Gør det til en tradition at bevæge dig meget i julen. Julen byder på mange fridage, hvor der er god mulighed for at gå lange ture, tage i svømmehallen eller cykle. Dans er også en god aktivitet, så tag et par ekstra svingom til julefrokosten, og dans nogle ekstra ture rundt om juletræet, når det nu alligevel står der.

Sluk tørsten i vand

Vand bør have en fast plads på julebordet, da det er bedst til at slukke tørsten. Alkohol har også en fast plads på julebordet, men husk på anbefalingen om maks. fem genstande på en aften.

MENU