Gå til hovedindholdet

Jul

Julen byder på julefrokoster, gløgg og æbleskiver samt hjemmelavet konfekt og småkager. Vi spiser godt – og rigeligt – i julen, og vi ved godt, at julemåneden er en kaloriebombe, hvor der hurtigt ryger et kilo eller to på sidebenene.

Men al den gode julemad skal ikke få os til at få dårlig samvittighed, for med enkelte små tricks, kan du gøre julemåneden lidt sundere.

Tænk over hvad og hvordan du spiser

Et populært mundheld siger, at det ikke er det, du spiser mellem jul og nytår, der feder, men det du spiser mellem nytår og jul. Så selvom julemaden omfatter mad, som kostrådene advarer imod, så er det dine kostvaner i løbet af året, der er vigtigst.

Frugter, nødder og mandler

Julens frugter og nødder kan være et godt sted at starte. Appelsiner, klementiner, mandariner og de små røde pigeonæbler med det hvide frugtkød kan – suppleret med nødder og mandler –både være dekorative og et sundt og naturligt alternativ til den øvrige julemad.

Frisk frugt er en god kilde til C-vitamin og kostfibre, mens energiindholdet er lavt. Nødder og mandler er langt mere energitætte, men indeholder meget af det sunde, umættede fedt og intet kolesterol. Tørrede frugter som abrikos, figen og daddel kan også være et udmærket alternativ til konfekt og kager.

Chokolade og konfekt

Forsøg at tænke ’lidt men godt’. Der behøver ikke være en kæmpe slikskål eller et bjerg af æbleskiver. Server i stedet lidt, men godt. Læg vægt på kvalitet, eller at det er hjemmelavet, som fx et par stykker kvalitetschokolade eller hjemmelavet konfekt.

Pas på portionerne

Det er nemt at komme til at spise for meget i julen. Spis mindre portioner, og tyg maden grundigt. Tænk også på at spise dig mere mæt i det gode rugbrød til julefrosten, og spar på det fede pålæg.

Kom ud og rør dig

Gør det til en tradition at bevæge dig meget i julen. Julen byder på mange fridage, hvor der er god mulighed for at gå lange ture, tage i svømmehallen eller cykle. Det er dejligt at få frisk luft udenfor og lidt lys midt på dagen i den mørke tid. Dans er også en god aktivitet, så tag et par ekstra svingom til julefrokosten og dans nogle ekstra ture rundt om juletræet, når det nu alligevel står der.

At bevæge sig er en oplagt mulighed for at bruge lidt af den ekstra energi, som julebordet har bibragt. Voksne skal gå ca. 15 minutter for at forbrænde den mængde energi, der er i 100 gram appelsin, mandarin eller æble, men ca. 2 timer hvis man vil modsvare energiindholdet i 100 gram marcipan.

Tips til at gøre julen mindre fed

Hvis du gerne vil gøre julen mindre fed, så følg disse råd:

  • Brug mindre fedt i sauce. 
  • Suppler buffeten med frugt og grønt som rødkål, appelsin, gulerødder og salat.
  • Erstat mayonnaisen med ymer, fromage frais, kvark eller lignende.
  • Spis mere brød i forhold til pålæg.
  • Hav godt med fisk på frokostbordet – bare ikke fisk der svømmer i mayonnaise.
  • Spis gerne skaldyr.
  • Spis godt af pynten ved ostebordet.
  • Drik et glas vand mellem hvert glas øl, vin eller spiritus.
  • Vælg mørk kvalitetschokolade, frugter og bær som en del af julekonfekten.
  • Bevæg dig så meget som muligt.
MENU