Gå til hovedindholdet

Magifest

Æbledalen er blevet besat af den onde troldmand Magiartus. Elverne, der bor i dalen, har stærkt brug for din hjælp.

Du må derfor indkalde dine magiske venner til rådsmøde. Magiske venner med særligt gode kræfter er hobbitter, nisser, dværge, alfer, feer og naturligvis elverne.

Sammen skal I tyde det hemmelige elver-bet, for at besejre den onde Magiartus.

Som tak for hjælpen vil elverne gøre mødet til en ren fest med trylledrik, alfekager og dragedyst.

Invitation

Her finder du en invitation til festen for alle dine magiske venner.

Du kan hente den som pdf, som du printer og udfylder i hånden.
Eller du kan hente den i Word-format og udfylde den på din computer.

Invitation som pdf
Invitation i Word

Pynt og borddækning

Her kan du se hvordan man laver pynt og dækker bord til en magisk fest.

Borddækning

Bordet dækkes med en sort velour dug. Drys sølvglimmer eller sølvstjerner på dugen, så det ligner en stjernehimmel. Stil nogle solide bloklys på runde spejle og pynt med krystaller i forskellige farver, så bordet glimter og blinker.

I glassene sætter du foldede servietter i farverne guld eller sølv.

Bordkort

Bordkortene er udformet som abekranier eller flagermus. Skabelonerne til bordkort og  det hemmelige elver-bet printes, og børnene skriver selv deres navne med bogstaverne og farver kortet. De voksne må godt hjælpe, hvis bogstaverne driller lidt.

Elver-bet
Elver-ører

Elver-ører

Bed børnene om at tage deres magiske tøj på hjemmefra. Hvis nogen har glemt det, kan de blive klædt ud med elver-ører, der laves af mosgummi. Mosgummi kan købes i hobby-forretninger.

Abekranier
Flagermus

Du skal bruge

  • et stykke mosgummi
  • elastikker
  • hobbykniv
  • klipsemaskine.

Sådan gør du

  • Print skabelonen og klip den ud.
  • Læg skabelonen på mosgummiet og skær ud med en hobbykniv.
  • Skær op langs den stiplede linje.
  • Fold de nederste ender ind over hinanden, så krydsene mødes.
  • Klips enderne sammen med elastikken.
  • Klips den anden ende af elastikken i det øverste kryds
  • Sæt elverørene fast ved hjælp af elastikken.

Huskeliste til udsmykning

  • krystaller
  • servietter - guld eller sølv
  • sort velourdug
  • sølvglimmer eller stjerner
  • bloklys
  • spejle
  • bordkort - abekranie og flagermus
  • farveblyanter eller oliekridt
  • sakse.

Mad og drikke

Alle opskrifter er til 10 børn

Der er mange retter, fordi menuen består af små tapas. Du behøver ikke at lave dem alle sammen - hvis du kun vælger at lave et par af dem, skal der bare være mere af dem, du vælger.

Elvervinger 
- cherrytomat med pastasløjfe

Du skal bruge

  • 20-30 pastasløjfer
  • 1 bakke cherrytomater
  • tandstikker.

Sådan gør du

  • Kog pastasløjferne, som der står på posen.
  • Skyl tomaterne.
  • Sæt en pastasløjfe fast på toppen med en tandstik.

Spøgelsesskibe 
- gulerod og ananas på tandstik

Du skal bruge

  • ½ kg gulerødder
  • 1 frisk ananas
  • 1 pakke rosiner.

Sådan gør du

  • Vask gulerødderne og skær dem i tykke skiver.
  • Skær ananassen i trekanter.
  • Sæt trekanterne fast på et stykke gulerod med en tandstik.
  • Pynt toppen af tandstikken med en rosin.

Dværgtrøffel med elverhår 
- sort oliven med bønnespirer

Du skal bruge

  • 1 stort glas sorte, stenfri oliven
  • 1 bakke bønnespirer.

Sådan gør du

  • Skyl olivenerne i koldt vand og lad dem dryppe af i en sigte.
  • Stik tre til fire bønnespirer med i hver oliven med frøkapslen opad.

Havdrømme med grynt 
- laks svøbt i bacon

Du skal bruge

  • 400 g fersk laks
  • 2 pakker bacon
  • 2 citroner
  • østerssovs
  • tandstikker.

Sådan gør du

  • Skær laksen i små stykker.
  • Svøb stykkerne i bacon og pensl med østerssovs.
  • Bag stykkerne i omkring 15 minutter ved 200 grader.
  • Skær citronerne i tynde både og sæt dem fast på laksepakkerne med en tandstik.

Magiske mundoplukkere 
- agurkeskiver med sesam

Du skal bruge

  • 2 agurker
  • sesamfrø.

Sådan gør du

  • Skær agurkerne i skiver på 1 cm.
  • Rist sesamfrøene let på en tør pande, til de har taget farve.
  • Drys sesamfrøene over agurkeskiverne.

Nissevitaminer 
- blandede nødder

2 - 3 poser blandede nødder, for eksempel mandler, hasselnødder eller cashew.

Magiske snegle 
- pizzasnegle med pesto

Du skal bruge

  • 25 g gær
  • 2 dl lunkent vand
  • 2 spsk. olie
  • ½ tsk. salt
  • 5 dl pizzamel
  • 1 glas pesto eller tomatpuré.

Sådan gør du

  • Rør gær ud i vandet og tilsæt salt og olie.
  • Rør melet i lidt af gangen og ælt dejen grundigt.
  • Lad dejen hæve i omkring 15 minutter.
  • Rul den herefter ud til en firkant.
  • Smør et tyndt lag pesto på og rul dejen sammen til en pølse.
  • Skær dejen i skiver, der er 1 ½ centimeter tykke.
  • Læg skiverne på en bageplade med bagepapir og tryk dem let.
  • Lad dem efterhæve i 20 minutter.
  • Bag dem i 15 minutter øverst i ovnen ved 200 grader.

Tip

Du kan også bruge færdiglavet pizzadej.

Alfekager med tryllestøv
- blinis pyntet med flormelis og bær

Du skal bruge

  • 275 g hvedemel
  • ½ l mælk
  • 2 æg
  • 2 spsk. sukker
  • 1 knivspids salt
  • 1 ½ tsk. bagepulver
  • 2 spsk. vegetabilsk olie
  • stjerne- eller blomsterform til udstikning
  • 1 bakke friske bær (hindbær, blåbær)
  • flormelis.

Sådan gør du

  • Pisk mel og mælk sammen med en el-pisker.
  • Pisk æg og resten af ingredienserne i.
  • Bag pandekagerne et par minutter på hver side.
  • Brug en stjerne- eller blomsterform til at stikke alfekagerne ud med.
  • Pynt med friske bær og drys med flormelis.

Tip

Du kan også købe pandekagedej eller færdiglavede pandekager.

Trylledrik 
- æblecider-bowle med lys

Du skal bruge

  • 3 liter æblecider
  • diodecykellygter
  • små koge/fryseposer
  • glaskugler
  • glasbowle
  • gulerodsblomster, mynte eller citronmelisse.

Sådan gør du

  • Læg de tændte diodelygter i en pose og sug alt luften ud.
  • Læg posen med de blinkende diodelygter ned i glasbowlen.
  • Læg glaskuglerne oven på for at holde posen nede.
  • Fyld op med æblecider.
  • Pynt med gulerodsblomster, mynte eller citronmelisse.

Aktiviteter og lege

2-3 lege er som regel tilstrækkeligt. Vælg de lege, som passer til børnenes alder og køn, dine pladsforhold mm.

Dragedyst

Lav en magisk cirkel med et sjippetov eller reb.

To børn (dragerne) stiller sig ind i cirklen og holder med begge hænder om deres egne ankler. Det gælder om at få skubbet modstanderen ud af cirklen. Husk at holde om anklerne hele tiden.

De andre børn hepper. Er der mange deltagere, skal de heppende børn hinke på ét ben - så får de også rørt sig.

Vinderen dyster mod en ny modstander. Den endelige vinder er den, der står tilbage i cirklen, når alle dragerne har været i kamp

Tip

I kan godt have to kampe i gang på samme tid.

Elverbold
- også kendt som høvdingebold

Lav en firkantet bane, så der er god plads til alle deltagere.

Del banen i to halvdele med et lille felt bag hver banehalvdel. Del børnene i to hold, som står på hver sin banehalvdel.

Hvert hold vælger en elverkonge eller elverdronning - resten er elverfolk.

Elverkongen stiller sig i det lille felt bag modstandernes elverfolk.
Elverkongen og elverfolket kaster nu bolden for at ramme modstanderne ude i marken. Børnene må gerne gå med bolden. Når en elver rammes af bolden, går han om til sin elverkonge og hjælper ham i det lille felt.

Det hold, der først har ramt alle modstandernes elverfolk, har vundet

Tips

  • Brug mel eller kegler til at markere banen.
  • Brug en bold, der ikke er for hård og på størrelse med en håndbold eller fodbold.

Krammemagi

Krammemagi er en fangeleg, hvor børnene bliver befriet ved at få et kram fra en anden.

Hanekamp

To børn stiller sig på ét ben overfor hinanden.
Det gælder nu om at skubbe eller genere modstanderen nok til, at han eller hun må støtte på begge ben. Husk at det selvfølgelig er forbudt at slå.

Tip

Denne leg egner sig bedst til græsplæner eller lignende, så hverken børn eller møbler går i stykker.

Uglen og heksen

Den kloge ugle skal ved hjælp af spørgsmål finde ud af, hvem der er heksen.

Fastsæt et tidsrum – 5 minutter plejer at være passende.

Først vælges den, der skal være uglen. Uglen går lidt væk, så de andre børn kan bestemme hvem, der er heksen.

Alle, også den hemmelige heks, spreder sig i haven - eller hvor børnene nu leger.

Legen starter med, at uglen jager og fanger et af de andre børn
Når uglen fanger et barn, spørger den ”Er det dig, som er heksen?”. Hvis svaret er "nej", må uglen stille et spørgsmål, som kan besvares med ja eller nej. Det kunne være et spørgsmål som "Har heksen en rød trøje på?".

Ved hjælp af svarene ved uglen til sidst, hvem den skal fange – for det er forbudt at lyve, når man svarer.

Tryllestaven peger på

Dette er en magisk udgave af den kendte leg “den som flaskehalsen peger på”. Det er nok meget smart, hvis den voksne er dommer med ret til at bestemme, hvad man kan og ikke kan sige, der skal ske.

Børnene sidder i en rundkreds med en tryllestav eller en magisk flaske i midten. Et af børnene siger ”Den som tryllestaven peger på skal ...”. Det kan fx være at hoppe på ét ben. Derefter snurres tryllestaven rundt. Barnet, som tryllestaven slutter med at pege på, skal så hoppe på ét ben.

Det barn, som tryllestaven pegede på, snurrer herefter staven og bestemmer, hvad den næste skal

Den magiske dyrehandel
- også kendt som svingfigur

Der vælges ét barn til at være dyrehandler og ét barn til at være kunden.

Dyrehandleren svinger resten af børnene rundt ved hænderne, så de bliver til magiske dyr i dyrehandlen. Barnet bestemmer selv, hvilket dyr det vil være

Magiske dyr er: Kat, tudse, slange, edderkop, vædder, hare, flagermus, ged, hane, hest og hund.

Dyrehandleren prikker barnet et sted på kroppen – det er her den magiske knap er. Dyrene står helt stille og bevæger sig først, når kunden kommer og trykker på den magiske knap.

Dyrehandleren står med spredte ben og armene i siden, som skal forestille dør og vinduer. Køberen kommer til dyrehandleren og kigger først ind af vinduerne (armene) og går derefter ind af døren (mellem benene). Han hilser dog først på dyrehandleren ved, at begge løfter det ene ben, og siger goddag med hånden under benet.

For at finde det dyr, han vil købe, må kunden trykke på dyrenes magiske knap - alle dyr skal prøves. Dyret skal vise køberen, hvilket dyr det er, ved hjælp af lyde eller bevægelser.

Når køberen har valgt sit dyr, tager han det med hjem. Da han kommer hjem virker dyrets magiske knap ikke, og han må tilbage til dyrehandleren for at købe et nyt. Og så kan legen begynde forfra – husk at vælge en ny dyrehandler og en ny kunde.

Huskeliste til lege

  • sjippetov eller reb
  • en bold på størrelse med en håndbold eller fodbold
  • tryllestav eller flaske.

Indkøbsliste

Indkøbslisten er beregnet til 10 børn.

Elvervinger

  • pastasløjfer
  • 1 bakke cherrytomater
  • tandstikker.

Spøgelsesskibe

  • ½ kg gulerødder
  • 1 frisk ananas
  • rosiner.

Dværgtrøffel med elverhår

  • 1 stort glas sorte, stenfri oliven
  • 1 bakke bønnespirer.

Havdrømme med grynt

  • 400 g fersk laks
  • 2 pakker bacon
  • 2 citroner
  • østerssovs
  • tandstikker.

Magiske mundoplukkere

  • 2 agurker
  • sesamfrø.

Nissevitaminer

  • 2 - 3 poser blandede nødder - mandler, hasselnødder, cashew eller andre.

Magiske snegle

  • 25 g gær
  • 2 dl lunkent vand
  • 2 spsk. olie
  • ½ tsk. salt
  • 5 dl pizzamel
  • 1 glas pesto eller tomatpuré.

Alfekager

  • 275 g hvedemel
  • ½ l mælk
  • 2 æg
  • 2 spsk. sukker
  • 1 knivspids salt
  • 1 ½ tsk. bagepulver
  • 2 spsk. vegetabilsk olie
  • 1 bakke friske bær (hindbær, blåbær)
  • 1 pakke flormelis.

Trylledrik

  • 3 liter æblecider
  • diodecykellygter
  • små koge/fryseposer
  • glaskugler
  • glasbowle
  • ½ kg gulerødder til blomster eller en bakke mynte eller citronmelisse.
MENU