Gå til hovedindholdet

Nye kartofler

Der er ikke noget bedre end smagen af de første danske kartofler, det er nærmest startskuddet til den danske sommer.

Kartofler som aftensmad

De nye danske kartofler smager pragtfuldt, som de er. Spis dem kogte med et drys af krydderurter, fx dild eller persille.

De nye danske kartofler smager så godt, at man ikke behøver meget mere end en salat til. Man kan også spise dem med røget makrel eller røget sild og et bundt radiser, purløg og et stykke rugbrød til. Så er der nok til en lækker, sommerlig aftensmad – og kog rigeligt med nye kartofler, så er der også til madpakken. 

Sådan koges nye kartofler

Man skal kunne skubbe skrællen af de nye kartofler med fingrene, og så skal de være saftige lige indenunder skindet. Hvis de ikke er det, er de for gamle, og smager ikke længere af nye kartofler.

De første kartofler kan man gnubbe med en fiberklud. Når kluden ikke længere kan klare det, kan man bruge en grydesvamp. Skyl derefter kartoflerne i koldt vand, og hvis de er meget forskellige i størrelsen, så skær de største midt over.

Til 1 kg kartofler beregnes ½ liter vand og 1 tsk salt. Hvis man serverer sovs eller dressing til, behøver man ikke tilsætte salt i kogevandet.

  • Kom kartoflerne i en gryde med kogende vand tilsat salt.
  • Kog kartoflerne ved svag varme og under låg. Det tager mellem 10 og 15 minutter.
  • Mærk med en spids kniv eller gaffel om de er møre.
  • De må ikke koge for længe, så er der fare for, at de koger ud. De skal forblive faste.
  • Hæld vandet fra kartoflerne og sæt gryden, uden låg, tilbage på pladen et kort øjeblik, til kartoflerne er dampet tørre.

Man kan også koge kartoflerne med dildstilke eller løvstikkeblade. Det giver kartoflerne en god smag.

Ved kogning er det vigtigt at bruge så lidt vand som muligt, bruge hele kartofler og kun lige koge kartoflerne til de er møre, så bevares vitaminerne bedre. Skrællen fungerer som en barriere mod udludning af de vandopløselige vitaminer, dvs. at vitaminerne i kartofler uden skræl trænger ud i kogevandet.

Kartofler er sunde

Kartofler har stor næringsværdi og indeholder næsten alle vitaminer, specielt er de en vigtig kilde til C-vitamin og kostfibre i den danske kost. De indeholder også mange mineraler, især calium.

Måltidsforsøg har vist, at kartoflen er en af de fødevarer, der mætter bedst. Samtidig indeholder kartofler (kogte eller bagte) ikke noget fedt og er med til at påvirke energifordelingen i en positiv retning. Hvis man vil opnå størst mæthed for færrest kalorier, skal man spise kartofler.

MENU