Gå til hovedindholdet

Drik vand i sommervarmen

Koldt vand er den bedste måde at slukke tørsten på i sommervarmen. Når det er varmt, har kroppen brug for mere væske, fordi vi sveder mere. Vand giver kroppen væske uden at tilføre kalorier fra sukker, alkohol eller fedt.

Når du drikker saft, sodavand, øl eller vin for at slukke tørsten, kan du nemt komme til at få mange kalorier, uden at du bliver tilsvarende mæt. Får du for mange kalorier over tid, tager du på i vægt. Det er derfor bedre at drikke vand, når du er tørstig, så slipper du for kalorierne og får dækket kroppens væskebehov.

Børn kan spare 4000 sukkerknalder

Børn drikker i gennemsnit 1,5 glas sukkersøde drikke om dagen – nogle mere andre mindre. Det er sodavand i weekenden og saft i hverdagene.

Hvis vi som tankeeksperimentet erstatter alle sukkersøde drikke hos børn og voksne med vand, vil børnene kunne spare 8,5 kilo sukker om året, eller hvad der svarer til 4000 sukkerknalder. Voksne kan spare, hvad der svarer til ca. 2700 sukkerknalder om året.

Badevægten afslører sommerens øl og vin

Vin, øl og spiritus indeholder også kalorier. Får man i løbet af sommeren lidt for mange glas kølig hvidvin på terrassen eller kolde øl efter havearbejdet, vil det kunne ses på badevægten.

Hvis vi som tankeeksperiment forstiller os, at man hver dag i de tre sommermåneder drak en øl eller et glas vin om dagen, vil det betyde 1 kg ekstra på badevægten, når sommeren er ovre.

Anbefalinger for indtag af alkohol

Hver dansker over 14 år drikker i gennemsnit 11, 1 liter 100 % ren alkohol om året, og 24,3 % af danskere over 15 år drikker over lavrisikogrænsen for alkoholindtagelse.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for alkohol er:

  • Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred.
  • Drik ikke alkohol for din sundheds skyld.
  • Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på syv genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd.
  • Du har en høj risiko for at blive syg på grund af alkohol, hvis du drikker mere end 14/21 genstande om ugen.
  • Stop før fem genstande ved samme lejlighed.
  • Er du gravid skal du undgå alkohol. Prøver du at blive gravid bør du undgå alkohol for en sikkerheds skyld.
  • Er du ældre bør du være særlig forsigtig med alkohol.

Læs mere på andre sider

Alkohol, Sundhedsstyrelsen

MENU