Gå til hovedindholdet

Y-tallerkenen

Y-tallerkenen gør det nemmere for dig at spise sundere og at leve efter de officielle kostråd. Forestil dig et Y, når du øser din mad op på tallerkenen.

Y-tallerkenen kan bruges af både mænd, kvinder og børn over 3 år og for alle måltider. Spiser du efter Y-tallerkenen er det nemmere at spise sundt og varieret.

  • 1/5 kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs
  • 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta
  • 2/5 grønsager – gerne to forskellige slags eller frugt.

Small, medium eller large tallerken

Men der er selvfølgelig forskel på, om man øser op på en stor eller en lille tallerken. Hvis du spiser af en almindelig 'medium' tallerken, får du en passende mængde mad og bliver mæt. Hvis du gerne vil slanke dig, kan man udskifte noget brød, kartofler, ris eller pasta med flere grønsager.

Til large portioner er der kun at sige, at al den energi der kommer ind, skal forbrændes for ikke at sætte sig som overflødige kilo.

Gryderetter – dobbelt så meget grønt som kød eller fisk

Y-tallerkenen er nemmest at bruge til det varme måltid, fordi de ofte består af kød, kartofler og grønsager. Men i en gryderet er det sværere at forestille sig de enkelte dele, fordi kød og grønt er blandet sammen. Derfor er rådet, når du laver en gryderet eller sammenkogt ret, at du bruger dobbelt så mange grønsager som kød eller fisk.

Andre tips til den varme mad

For at få mere grønt i maden kan du også blande revne rodfrugter i frikadellefarsen eller blande grønsager i ris og pasta. Eller hvad med at koge rodfrugter med i kartoffelmosen?

Vælg kød der indeholder maks. 10 gram fedt pr. 100 gram eller mindre og spar på fedtstoffet i sovsen og i dressingen.

MENU