Gå til hovedindholdet

Vinter

Regn, rodfrugter og rigeligt med gryderetter og supper. Vinter er den mørke årstid, og til den passer simreretter med kål og rodfrugter.

Rodfrugter som rødbeder, persillerod, selleri og gulerødder er fortrinlige skåret i tern og ovnbagte med lidt olie og krydderier. Rodfrugterne kan også bruges i supper eller koges og moses. Rå smager de også godt, når de rives og anvendes til råkost med en god dressing.

Nogle grønsager og frugter er i sæson året rundt, andre har en kortere sæson. I skemaet 'Vinterens friske varer' nedenfor finder du vinterens friske grønsager, frugt og fisk.

Den fine og den grove

En ekstra bonus ved at spise mange rodfrugter eller kål er, at det indeholder masser af kostfibre. Det mætter godt og giver en god fornemmelse i maven.

Når det gælder grønsager, skelner man mellem fine og grove grønsager.

Fine grønsager indeholder som regel maks. 1,5 gram kostfibre pr. 100 gram, mens grove grønsager som regel indeholder 1,5-6 gram kostfibre pr. 100 gram.

Den søde juletid

Julen er lyspunktet i vinteren, og her har frugt og grønt også en fast plads i traditionerne. Rødkål og grønlangkål samt appelsiner og klementiner hører til juletiden og julemenuen.

Find gode opskrifter efter sæsonen

Opskriftsamlingen på Altomkost.dk består af en række velsmagende og nemme hverdagsmåltider, som kan inspirere dig og din familie til sunde måltider i hverdagen. Her kan du også lave en søgning med kriterier som fx ”vinter”, ”aftensmad” og ”nem og billig hverdagsmad”, og så får du en række, lækre opskrifter.

Læs mere på altomkost.dk

Opskrifter på altomkost.dk

MENU