Gå til hovedindholdet

Quiz om fysisk aktivitet

Quiz om fysisk aktivitet

Kender du anbefalingerne for fysisk aktivitet? Ved du, hvordan de omsættes i praksis? Og kender du fordelene ved at være fysisk aktiv? Test din viden i denne quiz.
 

Spørgsmål 1 af 10:

Kan fysisk aktivitet være med til at forebygge kræft?

Forkert

Det er dokumenteret, at tarmkræft kan forebygges ved fysisk aktivitet, uanset om man er normalvægtig eller overvægtig. Desuden tyder meget på, at også brystkræft og livmoderhalskræft kan forebygges med fysisk aktivitet.

Rigtigt

Det er dokumenteret, at tarmkræft kan forebygges ved fysisk aktivitet, uanset om man er normalvægtig eller overvægtig. Desuden tyder meget på, at også brystkræft og livmoderhalskræft kan forebygges med fysisk aktivitet.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 2 af 10:

Hvor lang tid skal børn være fysisk aktive om dagen ifølge anbefalingerne?

Forkert

Det anbefales, at børn er fysisk aktive 60 minutter om dagen. De 60 minutter kan godt deles op i mindre bidder, for eksempel 4 x 15 minutter. Desuden anbefales det, at aktiviteterne 2 gange om ugen er af høj intensitet i mindst 20-30 minutter, hvor barnet bliver forpustet og har svært ved at føre en samtale. De 60 minutter skal ses som et minimum, det er bestemt ikke skadeligt at være mere aktiv.

Rigtigt

Det anbefales, at børn er fysisk aktive 60 minutter om dagen. De 60 minutter kan godt deles op i mindre bidder, for eksempel 4 x 15 minutter. Desuden anbefales det, at aktiviteterne 2 gange om ugen er af høj intensitet i mindst 20-30 minutter, hvor barnet bliver forpustet og har svært ved at føre en samtale. De 60 minutter skal ses som et minimum, det er bestemt ikke skadeligt at være mere aktiv.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 3 af 10:

Hvilken af de følgende sætninger er IKKE et af de officielle kostråd?

Forkert

De officielle kostråd er huskeråd til at opnå en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Derfor indeholder kostrådene også råd om vægt og bevægelse. Spiser du efter kostrådene, får du alle de vitaminer og mineraler, du har brug for.

Rigtigt

De officielle kostråd er huskeråd til at opnå en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. Derfor indeholder kostrådene også råd om vægt og bevægelse. Spiser du efter kostrådene, får du alle de vitaminer og mineraler, du har brug for.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 4 af 10:

Hvor meget fysisk aktivitet med høj intensitet anbefales til voksne om ugen?

Forkert

Ifølge anbefalingerne bør voksne 2 timer om ugen dyrke motion med høj intensitet. Motion med høj intensitet er fysisk aktivitet, hvor du er forpustet og kun kan tale i korte sætninger. Eksempler kan være løb, boldspil, svømning eller cykling i jævnt tempo. Det er ikke skadeligt at være mere aktiv end anbefalingerne.

Rigtigt

Ifølge anbefalingerne bør voksne 2 timer om ugen dyrke motion med høj intensitet. Motion med høj intensitet er fysisk aktivitet, hvor du er forpustet og kun kan tale i korte sætninger. Eksempler kan være løb, boldspil, svømning eller cykling i jævnt tempo. Det er ikke skadeligt at være mere aktiv end anbefalingerne.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 5 af 10:

Hvem har lavest risiko for at blive syg?

Forkert

’Hellere fed og vågen – end slank og doven’. Hvis man er overvægtig, men fysisk aktiv, har man lavere risiko for at blive syg, end hvis man er slank og fysisk inaktiv.

Rigtigt

’Hellere fed og vågen – end slank og doven’. Hvis man er overvægtig, men fysisk aktiv, har man lavere risiko for at blive syg, end hvis man er slank og fysisk inaktiv.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 6 af 10:

Hvilke dele af kroppen styrkes især af fysisk aktivitet?

Forkert

Fysisk aktivitet er gavnligt for hele kroppen, men styrker især hjerte, lunger, muskler og knogler.

Rigtigt

Fysisk aktivitet er gavnligt for hele kroppen, men styrker især hjerte, lunger, muskler og knogler.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 7 af 10:

Hvad tæller med som fysisk aktivitet?

Forkert

Al bevægelse, der øger puls og åndedræt, tæller med i de anbefalede 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. Det er ikke vigtigt, at det foregår i en idrætsklub, eller at man klæder om før aktiviteten. Det kan for eksempel være en rask gåtur, cykling til arbejde, rengøring eller aktiv leg med børn.

Rigtigt

Al bevægelse, der øger puls og åndedræt, tæller med i de anbefalede 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. Det er ikke vigtigt, at det foregår i en idrætsklub, eller at man klæder om før aktiviteten. Det kan for eksempel være en rask gåtur, cykling til arbejde, rengøring eller aktiv leg med børn.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 8 af 10:

Hvad betyder det, at man har en god kondition?

Forkert

At have en god kondition betyder, at kroppen er god til at optage og transportere ilt rundt i kroppen. Man kan godt have stærke muskler uden at have specielt god kondition. Dette kan for eksempel være, hvis man styrketræner, men ikke udfordrer kredsløb og åndedræt med konditionstræning.

Rigtigt

At have en god kondition betyder, at kroppen er god til at optage og transportere ilt rundt i kroppen. Man kan godt have stærke muskler uden at have specielt god kondition. Dette kan for eksempel være, hvis man styrketræner, men ikke udfordrer kredsløb og åndedræt med konditionstræning.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 9 af 10:

Hvor lang tid skal voksne være fysisk aktive om dagen ifølge anbefalingerne?

Forkert

Ifølge anbefalingerne bør voksne være fysisk aktive 30 minutter om dagen. De 30 minutter kan godt deles op i mindre bidder, fx 3 x 10 minutter. De 30 minutter skal ses som et minimum, det er bestemt ikke skadeligt at være mere aktiv. Børn anbefales at være fysisk aktive 60 minutter om dagen.

Rigtigt

Ifølge anbefalingerne bør voksne være fysisk aktive 30 minutter om dagen. De 30 minutter kan godt deles op i mindre bidder, fx 3 x 10 minutter. De 30 minutter skal ses som et minimum, det er bestemt ikke skadeligt at være mere aktiv. Børn anbefales at være fysisk aktive 60 minutter om dagen.

Rigtigt svar:

Spørgsmål 10 af 10:

Hvilke af disse sygdomme kan forebygges med fysisk aktivitet?

Forkert

Fysisk aktivitet har en positiv effekt på mange dele af kroppen. Hvis man er fysisk aktiv, kan man forebygge en lang række sygdomme, både som barn, voksen og ældre.

Rigtigt

Fysisk aktivitet har en positiv effekt på mange dele af kroppen. Hvis man er fysisk aktiv, kan man forebygge en lang række sygdomme, både som barn, voksen og ældre.

Rigtigt svar:

Hurra! Du svarede rigtigt på alle spørgsmålene. Prøv om du er lige så god til at svare på spørgsmålene i en af de andre quizzer.

Øv! Du kunne ikke svare rigtigt på alle spørgsmålene. Prøv igen - eller prøv en af de andre quizzer.

Du fik følgende slutresultat:

Rigtige svar: 0 af 0


MENU