Gå til hovedindholdet

Alle børn er kræsne!

I de danske skoleboder oplever personalet ofte, at børnene er kræsne og ikke bryder sig om det, der bliver serveret. Men sådan behøver det slet ikke at være.

En af de daglige udfordringer, som skolebodspersonalet står over for, er at lave sund og velsmagende mad, som børnene kan lide og har lyst til at spise. Indimellem kan det være fristende at tage den nemme udvej og servere den velkendte parisertoast, men der findes en løsning på problemet.

Skal der laves specialkost for at føje barnets vaner?

Her til kan svares et rungende NEJ! Børn kan, ligesom voksne, vænne sig til at kunne lide mange forskellige madvarer og en skolebod behøver ikke at servere smagsneutrale retter for at få børnene til at spise maden.

På Nørrevangsskolen i Slagelse Kommune har de knækket koden for, hvordan man får kræsne børn til at spise varieret. Skolen har ladet sig inspirere af europæiske skolemadsordninger og serverer nu kun én lun ret pr. dag. Eleverne går til fadene med en madglæde og entusiasme, man kun kan glædes over.

Hver dag bliver eleverne præsenteret for kulinariske oplevelser, som ikke kun kokken har stået for, men som mange af eleverne ligeledes har hjulpet til med. Skolen har nemlig valgt at inddrage elever på skift til at være med til at forberede maden og anrette den på buffetbordene til deres 150 skolekammerater.

Madglæde!

I og med at eleverne involveres i skoleboden, føler de et medansvar, og nogle ønsker sågar frivilligt at rydde op efter frikvarteret. De føler sig ansvarlige for skolekantinen, og for at den er ligeså pæn efter frikvarteret, som før det begyndte.

En anden sidegevinst ved, at børnene dels kun bliver tilbudt én ret og dels indgår i en pædagogisk læreproces uden at vide det, er at de bliver åbne over for at spise madvarer, de ellers ikke ville have smagt på. Børnene oplever madmod og madglæde, når de sammen med kokken rører i gryderne og farverigt får fortalt, hvor råvarerne kommer fra, hvordan de tilberedes og hvilken smag de tilfører retterne.

Eleverne tør smage på nye ting, og de opdager glæden ved at lave mad sammen med andre.

Gevinst for skolen

Forældre og lærere har kun positivt at sige og pointerer, at forskellen fra madpakker til portionsanretning er til at tage og føle på. Eleverne kommer hjem med opskrifter til aftensmaden, der indeholder ingredienser, de ikke før ville have spist.

Ydermere serverer skolen morgenmad og også her er forskellen for lærerne tydelig. Børnene er mere friske, mere engagerede og deltager aktivt i undervisningen.

Skrevet af Cecilie Balle og Sissel Søgaard, praktikanter fra Ankerhus Seminarium.

Kontakt

Tove Vestergaard, cand. pæd. I ernæring, Fødevarestyrelsen. Telefon: 7227 6695.


MENU