Gå til hovedindholdet

Børn og unge

Det anbefales, at børn og unge spiser efter de officielle kostråd.

Det er vigtigt at starte dagen med et måltid mad, men nogle børn har ikke den store appetit om morgenen. Et formiddagsmåltid kan derfor være en god idé at få med i skole.

Mange har også brug for et mellemmåltid om eftermiddagen. Et godt mellemmåltid kan fx være en halv bolle med magert pålæg og lidt frugt. Det kan også være en lille skål A38 med rugbrødsdrys og frugt eller et fad med udskåret frugt og grønsager.

De er så søde

Seks ud af 10 børn og unge spiser for meget sukker. Næsten halvdelen af sukkeret kommer fra slik, kager og is, mens mere end en tredjedel kommer fra sodavand og forskellige slags saftevand.

Ifølge anbefalingerne bør maks. op til 10 % af madens samlede energi komme fra sukker, uden at kosten af den grund kan kaldes usund. Denne mængde svarer til maks. 30 gram sukker om dagen for et børnehavebarn, for et skolebarn 45-55 gram, for unge 55-65 gram sukker. Til sammenligning er der ca. 15 gram sukker på en spiseske med top og 50 gram sukker i ½ liter sodavand.

Vand og søde drikke

Børn og unge drikker i gennemsnit ½ liter sodavand og saft hver anden dag. Børn og unge er dog begyndt at drikke mere vand i de senere år, og denne positive udvikling bør fortsætte, ved at vand erstatter de søde drikke.

Slik

Børn bør ikke spise slik hver dag, og samtidig bør madpakker ikke indeholde lommekiks som mælkesnitter, små chokoladekiks m.m., da disse indeholder for meget fedt og sukker og derved skal betragtes som slik. Frugtyoghurt og -kvark er også ofte for sødt og bør derfor ikke være fast følge med madpakker.

Frugt og grønt

Børn mellem 4 og 10 år bør spise mellem 300-500 gram frugt og grønt om dagen, mens børn og unge over 10 år bør spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Husk at halvdelen skal være grønsager, gerne grove typer som kål, rodfrugter og bønner.

I de senere år er børn og unge begyndt at spise mere frugt og grønt, men stadig spiser mange for lidt. Det er kun hvert tredje barn og hver sjette voksne, der spiser nok frugt og grønt.

Børn og unges søde tand bør dækkes af fx frisk frugt i stedet for slik. Frisk frugt af god kvalitet serveret i mundrette stykker kan sagtens stille trangen til noget sødt. Så server en skål udskåret frugt eller læg fx vindruer, appelsin- eller kiwibåde og skiver af anden frugt med i madpakken. Det kan være sværere med grønsager, som ofte kræver tilberedning.

Spiseklar frugt og grønt

Men en skål med gnavegrønt i form af cherrytomater, gulerods-, peberfrugt- og agurkestave vil også blive spist hurtigt, hvis den stilles frem. Det gælder om at servere spiseklar frugt og grønt for børn og unge.

Fedt

Børn over 3 år og unge bør ligesom voksne begrænse brugen af fedt ved at spise magre kød- og mejeriprodukter.

Fisk

Børn under 14 år bør højst spise 100 gram rovfisk om ugen. Børn under 3 år højst 25 gram om ugen. Dette skyldes, at rovfisk kan have et højt indhold af kviksølv. Rovfisk er fx rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun.

Alkohol

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn og unge under 16 år ikke drikker alkohol. Unge mellem 16 og 18 år anbefales at drikke mindst muligt og stoppe før 5 genstande ved samme lejlighed.

MENU