Gå til hovedindholdet

Motion til ældre

Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle ældre er moderat fysisk aktive mindst 30 minutter dagligt af mindst 10 minutters varighed.

Vær aktiv

Aktiviteterne kan opdeles på to gange 15 minutter eller tre gange 10 minutter. Supplér gerne de 30 minutters fysiske aktivitet med styrke- og konditionstræning eller ved at være fysisk aktiv på måder, der udfordrer balancen og vedligeholder bevægelighed fx med udspændingsøvelser.

Det er sjovt og vigtigt at være fysisk aktiv, specielt for ældre, og det er aldrig for sent at gå i gang. Jo mere muskelvæv kroppen indeholder, jo bedre kan man fungere fysisk og dermed klare sig selv og de daglige gøremål.

Gevinster ved at være fysisk aktiv

  • Mindre risiko for at falde.
  • Bedre livskvalitet.
  • Føjer år til liv og liv til år.

Fysisk aktivitet med moderat intensitet

Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for ustruktureret motion med moderat intensitet såsom:

  • Cykling.
  • Gang i forbindelse med transport.
  • Gang på trapper.
  • Havearbejde.
  • Lege med sine børnebørn.
  • Stavgang.
  • Dans.

Minimumsgrænsen for moderat fysisk aktivitet svarer til at gå med en gennemsnitshastighed på 4 km/t. Du behøver altså ikke at klæde om, og det kan med fordel indgå som en del af dagligdagens transport og gøremål.

Fysisk aktivitet med høj intensitet

Herudover bør alle ældre mindst to gange ugentligt deltage i fysiske aktiviteter af høj intensitet og af en varighed på 20 minutter for at fremme og vedligeholde kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Motion med høj intensitet medfører, at du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale.  Det kan fx være aktiviteter som:

  • Svømning.
  • Løb.
  • Træning på motionscykel.
  • Styrketræning.
  • Gymnastik.
  • Badminton.
  • Boldspil.

Du kan finde mere information om motion til ældre ved at følge linkene nedenfor, hvor der blandt andet også er gode ideer til øvelser og træning.

MENU