Gå til hovedindholdet

Vi ved for lidt om fedt

En ny undersøgelse lavet for Becel viser, at mange danskere ikke kender forskel på de forskellige fedttyper.

Et af de officielle kostråd lyder ”Spis mindre mættet fedt”. Det lyder jo let nok, men hvis danskernes ikke ved, hvad mættet fedt er, eller hvor de finder de mættede fedtstoffer, så kan dette være en barrier for at følge kostrådet. Og en ny undersøgelse lavet af Unilever viser at 60 % af de adspurgte tager fejl af, hvilke fødevarer der indeholder umættet og mættet fedt.  

Fedt kvaliteten er vigtig

Da kostrådene i 2013 blev revideret var det nyt, at der blev sat fokus på fedtkvaliteten frem for mængden af fedt. Tidligere hed kostrådet blot ”spar på fedt – især fra mejeriprodukter og kød”. Dette er nu tilpasset efter at der i Nordiske næringsstofanbefalinger lægges mere vægt på kvaliteten af fedt, frem for mængden.

Hvad er mættet fedt?

Mættet fedt findes især i animalske produkter, dvs. kød og mælkeprodukter. Det mættede fedt er hårdt i køleskabet og det umættede fedt er blødt eller flydende. 

Hvor meget mættet fedt får vi?

Vi får ca. 15 % af den daglige energi fra mættet fedt. Det svarer til omkring 35 g rent mættet fedt eller den mængde mættet fedt der er i ca. 70 g rent smør. 

Er mættet fedt farligt i store mængder?

Ved et indtag af mættet fedt som er højere end det anbefalede (mindre end 10 E%) stiger risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme. 

Hvordan skærer jeg ned på det mættede fedt?

Det mættede fedt finder du bl.a. i mejeri- og kødprodukter og hårde margariner. Derfor kan du relativt let skære ned på det mættede fedt ved at vælge de magre mejeriprodukter, skære ned på brugen af smør og vælge de magre kødtyper eller skære det synlige fedt fra kødet. 

Hvorfor er palmeolie og kokosolie ikke bedre end fx smør og olie?

Palmeolie og kokosolie indeholder store mængder mættet fedt. Kokosolie indeholder mere mættet fedt end almindeligt smør, hvorimod palmeolie indeholder omkring samme mængde mættede fedt som smør. Andre vegetabilske olier indeholder langt mindre mættet fedt end palme- og kokosolie. 

Må jeg slet ikke spise smør?

Jo, du må gerne spise smør. Smør kan være med til at højne den kulinariske kvalitet i et måltid. Så brug kun smør, når det er vigtigst for smagen. 

Hvad er det sundeste fedtstof jeg kan spise?

Som tommelfingerregel er oliven- og rapsolie de sundeste fedtstoffer du kan bruge. Dette skyldes at fedtsyresammensætningen i disse olier er god. 

Hvilket fedtstof skal jeg bruge til at stege i?

Du kan sagtens stege i alle slags olier. Det vigtigste er at olien ikke bliver for varm, da den derved kan danne skadelige stoffer. Det er vigtigt at understrege at det ikke er korrekt, at der ved at varme olien op ved stegning i almindelige husholdninger, kan dannes transfedt.

Kontakt: 

Trine Grønlund, ernæringsfaglig medarbejder, Fødevarestyrelsen, tlf.: 7227 6900. 


MENU