Gå til hovedindholdet

Tips til fisk i madpakken

Fisk er godt, også i madpakken. Men fisk kommer nemt til at lugte i madpakken, og en slatten makrelmad, som har ligget i tasken i flere timer, er ikke så spændende. Men sådan behøver det ikke være!

Smarte tips til madpakken

  • Brug en lille bøtte eller et plastbæger med låg til fx tunfisk, marineret sild og makrel i tomat. Vær sikker på at låget er tætsluttende.
  • Hav frosne rejer i fryseren, og tag en lille portion op i et bæger med låg. De er tøet op, når det er blevet frokosttid.
  • Kig efter portionspakket fisk i supermarkedet.
  • Du kan købe smørbar makrel i tomat og torskerogn på tube.
  • Er I flere, der spiser sammen på arbejdspladsen, så del en dåse sardiner, makrel i tomat, kippers eller tunfisk med din kollega.
  • Kogt fisk fra dagen før eller fiskefrikadeller er også velegnet til madpakken. Pak fisken ind i husholdningsfilm eller læg den i en bøtte. Smør et stykke brød med relish eller pesto, for at give maden smag. Læg fisken eller fiskefrikadellen på brødet, når du skal spise.
  • Torskerogn eller tunfisk kan røres sammen med lidt ymer, fintsnittet rødløg, citronsaft og måske kapers - og vupti har du en lækker fiskesalat. Læg den i en lille bøtte og smør det på rugbrødet, når du skal spise.
  • Laver du salat til din frokost af rester af ris eller pasta, så kom frosne rejer i salaten. Det holder også salaten kold.

Fisk er sundt

Fisk er sundt,  og især fed fisk, indeholder blandt andet fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få nok af fra andre fødevarer. Når du spiser fisk flere gange om ugen, har du mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med personer, der sjældent spiser fisk.

Det anbefales at man spiser 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk som fx laks, ørred, makrel og sild. Det betyder, at det er en god ide at spise fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. 

Alle former for fisk tæller med - også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr så som rejer og muslinger. 

Gravide, ammende og småbørn skal holde lidt igen med rovfiskene

De store rovfiks er eksempelvis rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun som fx tunbøffer. Dåsetun har typisk et lavt indhold af kviksølv, da de som regel er fremstillet af små tunfisk, men der er dog undtagelser. Læs mere om Fødevarestyrelsens anbefalinger til gravide, ammende og småbørn her

Du kan finde mere inspiration til madpakken her 

Test dig selv i madpakkequizzen her

Pjecer

Gi’ madpakken en hånd, Fødevarestyrelsen

Køb pjecen 'Gi’ madpakken en hånd', Sundhedsoplysning.dk 

Kontakt

Pressevagten, tlf. 2284 4834, presse@fvst.dk


MENU