Gå til hovedindholdet

Rugbrød til aftensmad er også sund fornuft

Det skal gå stærkt, når der skal aftensmad på bordet. Derfor er take-away, måltidskasser og hurtige løsninger populære, især hos de unge og børnefamilierne. Men især én klassiker er populær, når der skal spares tid og penge: rugbrød.

Rugbrød er et godt alternativ

For 33 %* af danskerne er den danske nationalskat, rugbrødet, på aftensmadsbordet mindst en gang om ugen. Og det kan sagtens gøres med god samvittighed, fordi rugbrød på menuen er helt i overensstemmelse med de officielle kostråd.

”Vi anbefaler danskerne at spise 75 gram fuldkorn hver dag, og her er fuldkornsrugbrød en rigtig god kilde. Server det gerne med grøntsager og fiskepålæg, så har du en sund aftensmadstallerken der kan afløse den varme middagsmad en gang imellem.”  siger Trine Grønlund, ernæringsrådgiver ved Fødevarestyrelsen.  

Særligt for de travle børnefamilier kan der være et behov, for at bruge mindre tid i køkkenet, og mere tid med familien. På mange arbejdspladser og daginstitutioner serveres der varm frokost, og derfor er behovet for det lune måltid til aften heller ikke lige så stort.

Spis varieret

Trine Grønlund fortsætter: ”Vi kan godt se, at markedet for sundere convenienceprodukter stiger, og det er vi glade for, men rigtig mange færdigretter er stadig ikke helt optimale. Derfor synes vi, det er en god løsning at finde fuldkornsrugbrødet frem.”

Hun understreger samtidig, at det er vigtigt at spise varieret, også når det kommer til fuldkorn. Det kan derfor være fornuftigt ikke at spise rugbrødsmadder til aftensmad hver aften.

Hvad skal der på?

Leverpostej, spegepølse og ost er rugbrødsfavoritter – men skru op for grøntsagerne og fisken, så har du et fuldendt og lækkert måltid. Med lidt kreativitet kan grøntsagerne nemt snige sig ind på tallerkenen:

Sådan opgraderer du rugbrødsmaden til en lækker og sund aftensmad:

  • Lav kød/fiskepålæg af gårsdagens rester: kylling, steg og fiskefrikadeller.
  • Gå efter fuldkornslogoet når du vælger brød.
  •  Server med vegetarisk grøntsagspålæg: dampede grøntsager moset med yoghurt, mager cremefraiche eller smøreost, krydret med urter eller hvidløg. Kan holde et par dage i køleskabet!
  • Server gnavegrønt til: agurk, gulerødder, radiser, tomater og selleri skåret i mundrette stykker. Evt. med en grøntsagsdip/mos til. Rester der ikke bliver spist, tages med i madpakken dagen efter.

Opskrifter

Flæskestegssandwich på ristet rugbrød

Rugbrødsmadder og gnavegrønt

Stjerneskud

Rugbrødssandwich med røget makrel, spidskål og pesto 

Læs mere

Om fuldkorn og fuldkornslogoet

Om brødtyper

* YouGov 2017 - Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Fuldkornspartnerskabet. Der er i alt gennemført 1012 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 2. oktober – 8. oktober 2017.


MENU