Gå til hovedindholdet

Masser af fuldkornsvarer i butikkerne

Antallet af fuldkornslogomærkede produkter bliver ved med at stige. En opgørelse fra analyseinstituttet Nielsen viser der nu er 800 logomærkede produkter at vælge imellem. Salget stiger også fortsat.

Danskerne har nu mulighed for at vælge mellem 800 fuldkornsprodukter, når de f.eks. skal købe mel, brød, knækbrød, ris, morgenmadsprodukter og pasta. Fuldkornslogoet har bidraget til, at de danske forbrugere er blevet bevidste om det store udvalg af fuldkornsprodukter, og det har dermed været en stærkt medvirkende faktor til at salget er øget. Undersøgelsen fra Nielsen viser nemlig, at salget af fuldkornslogomærkede produkter er steget med 7 procent siden 2016. Samtidig er antallet af logomærkede produkter steget med 17 procent.

Det lange seje træk 

Fuldkornspartnerskabet består blandt andre af Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder. Fuldkornspartnerskabet har siden 2009 arbejdet på at få danskerne til at spise mere fuldkorn, og da indsatsen begyndte var der 150 logomærkede produkter. I dag er der 800 fuldkornslogomærkede produkter. Hvis udviklingen fortsætter, er der mulighed for at opnå ambitionen om at  danskerne i gennemsnit spiser minimum 75 gram fuldkorn om dagen, som kostrådene anbefaler. 

Fuldkorn forbedrer folkesundheden

Fuldkorn kan bidrage til at forebygge adskillige sygdomme og har derudover også en række andre sundhedsfremmende effekter. Forskning viser, at 75 gram fuldkorn om dagen blandt andet kan være med til forebygge diabetes type 2, hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft. Mæthedsgraden i fuldkorn er høj, så derfor kan det også være med til at forebygge overvægt og fedme.

Læs mere

Om fuldkorn på altomkost.dk

Om fuldkornspartnerskabet og undersøgelsen

Kontakt

Kampagneleder Camilla Toft Petersen, Fuldkornspartnerskabet, tlf.: 30 38 15 46 


MENU