Gå til hovedindholdet

Husk formiddags-mad til skolebørnene

Ni-mad, lille-mad, formiddags-mad: Kært barn har mange navne. Skolerne har som regel en lille spisepause om formiddagen. Når du laver madpakken til dit barn, så husk også formiddagsmaden, som skal stille den lille sult.

Det er ikke uden grund at morgenmaden ofte er blevet omtalt som et af dagens vigtigste måltider. Men for nogle børn kan det være en udfordring at få spist morgenmad, da den store appetit ikke har meldt sig fra morgenstunden. I stedet for at bruge energi på at få dit barn til at spise sin morgenmad, kan et godt formiddagsmåltid være løsningen. Ved at give et lille ekstra måltid med får barnet den mængde energi, som er nødvendig til at klare timerne i skolen inden frokost.

Brød, frugt og grønt

Et formiddagsmåltid som både indeholder brød, frugt og grønt kan være fornuftigt, hvis dit barn hører til et af dem, som ikke spiser et stort morgenmåltid. Det kan være en skive fuldkornsbrød eller en bolle med pålæg og et stykke frugt og/eller lidt gnavegrønt til.

Spiser dit barn derimod en god og mættende morgenmad, kan den lille sult stilles med frisk frugt eller gnavegrønt.

Tips til brødet

Er du en af dem, der kan lide at bage, er det en god ide at få bagt nogle boller fx i weekenden og lægge dem i fryseren. Det kan være:

  • Rugbrødsboller med tørrede tranebær, rosiner, nødder eller lidt hakket chokolade
  • Pizzasnegle med tomat og ost
  • Fuldkornsboller med frugt, fx moset banan, revet æble, rosiner og/eller nødder
  • Müesli boller
  • Gulerodsboller
  • Fuldkornsknækbrød

Hvis bagning ikke passer ind i familiens travle hverdag, så har supermarkedet et glimrende udvalg af brød. Gå efter varianter som har Fuldkornslogoet og er Nøglehulsmærket for at sikre et sundt og nærende brød til dit barn.

Tips til grønt og frugt

Gnavegrønt

Agurk
Blomkål
Bønner
Gulerod
Majskolbe
Peberfrugt
Cherrytomater
Sukkerærter
Ærter i bælge

Frugt

Ananas
Appelsin
Banan
Blomme
Bær
Fersken og nektarin
Kiwi
Melon
Mandarin
Pære
Vindruer
Æble

En blanding af tørrede frugter og usaltede nødder

Kontakt:

Pressevagten  2284 4834 eller skrive til presse@fvst.dk

Læs mere:

Links til opskrifter: 

Mysli muffinboller 
Fuldkornsknækbrød med frø 
Rugbrødsboller med fennikel 
Rugbar med tørrede blåbær eller abrikoser


MENU