Gå til hovedindholdet

Fokus på kød

Et af de nye, officielle kostråd anbefaler, at man vælger magert kød og kødpålæg. Men var der ikke også noget med, at man ikke skal spise så meget kød længere? Vi har sat fokus på kød.

Hvad er magert kød?

Magert kød er kød, der har en fedtenergiprocent på under 10. Det er let at se på pakkerne af fx hakket kød, hvor meget fedt der er i, hvorimod det kan være lidt sværere at se på andre kødudskæringer. Mange okse- og svinekødsudskæringer er dog også magre deriblandt koteletter og skinkekød. Generelt er det en god ide at skære synligt fedt fra, inden du spiser kødet.

Hvor meget kød må man højst spise om ugen?

Vi anbefaler, at du højst spiser 500 g tilberedt kød fra de firbenede dyr, det vil sige ko, gris, lam og kalv, om ugen. Det svarer til to til tre varme måltider.

500 g tilberedt kød svarer til ca. 750 g råt kød. Årsagen til at vi anbefaler denne grænse, er, at der i flere videnskabelige studier ses en sammenhæng mellem det at spise meget af de røde kødtyper og udvikling af visse typer af kræft. Det er usikkert, hvilken mekanisme der ligger til grund for denne sammenhæng.

Er noget kød bedre at spise end andet?

Kylling og kalkunkød er begge magre kødtyper. Desuden ses der ikke en sammenhæng mellem kræft og indtaget af disse kødtyper. Det er klart, at vi, når det gælder kød, stadig skal spise varieret, og det er derfor ikke fornuftigt udelukkende at spise en type kød.

Hvor mange danskere spiser for meget kød?

De fleste kvinder spiser faktisk den anbefalede mængde kød. Det samme gælder desværre kun halvdelen af mændene. Begge køn spiser generelt for meget kødpålæg.

Er kødpålæg farligt?

Du kan naturligvis sagtens spise kødpålæg, så længe du husker at begrænse dit indtag. En til to skiver om dagen er passende. 

Hvad kan man spise i stedet for kød?

De dage hvor der ikke står kød på menuen, kan der fx være fisk på tallerkenen. Vi skal blive bedre til at spise mere fisk, og derfor er det oplagt at bruge de kødfrie dage til at tanke op på fiskefronten. En vegetarisk dag er også en mulighed, og de resterende dage kan du vælge kalkun- eller kyllingekød.

Kødpålæg kan erstattes med æg eller rester fra aftensmaden. Den slags pålæg tæller ikke med i de en til to skriver kødpålæg om dagen.

Kontakt

Trine Enevold Grønlund, Akademisk medarbejder, Fødevarestyrelsen, tlf.: 7227 6900


MENU