Gå til hovedindholdet

Fokus på børn og fisk

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser blandt andet, at børn under 3 år bør få andre fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun. Altomkost.dk sætter her fokus på de nye anbefalinger.

Hvorfor skal børn spise fisk og hvor meget skal de spise?

Det er særligt vigtigt, at børn spiser fisk. Børn skal spise to hovedmåltider med fisk plus fisk til frokost ind i mellem. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige byggesten for udviklingen af vores hjerner. Disse næringsstoffer er svære at få fra andre madvarer.

Børn bør spise forskellige fisk, fx rødspætte, laks, rødtunge, skrubbe, torsk, kuller, kulmule, sej, fiskerogn og sild, men undgå tunbøffer og andre friske udskæringer af de store rovfisk som tun, gedde og haj.

Hvorfor har Fødevarestyrelsen ændret sine anbefalinger for rovfisk og børn?

Fødevarestyrelsen har valgt en mere forsigtig tilgang på baggrund af nye beregninger lavet af DTU Fødevareinstituttet af risikoen ved indtag af kviksølv. Disse forskningsresultater tyder på, at der kan være store forskelle i, hvor følsomme fostre og små børn er over for kviksølv.

Hvad er problemet med tun og andre rovfisk?

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at man ved selv relativt lave indtag kan få kviksølv i mængder, der kan være skadelige for børn. Det kan skade udviklingen af fostres og børns hjerner.

Hvem skal undgå frisk tun og andre rovfisk?

Fødevarestyrelsens anbefaler nu, at alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre friske udskæringer af de store rovfisk.

Hvem skal undgå tun på dåse?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn under 3 år ikke spiser de store rovfisk og heller ikke tun på dåse. Det skyldes, dels at barnets hjerne udvikles meget i disse år og derfor er meget følsom, og dels at selv et ret lille indtag af dåsetun kan give et stort indtag af kviksølv set i forhold til børns lave kropsvægt.

Børn over 3 år kan spise op til 1 dåse tun om ugen, men de bør undgå dåser med hvid tun eller albacoretun, som har et højere indhold af kviksølv.

Hvorfor er der forskel på anbefalingen for tun på dåse og friske tunbøffer? 

Dåsetun indeholder typisk mindre kviksølv end tunbøffer, da der ofte er tale om mindre og yngre tunfisk, som ikke indeholder så meget kviksølv.

Hvad kan jeg servere for børnene i stedet?

Du kan servere forskellige fisk som fx rødspætte, laks, rødtunge, skrubbe, torsk, kuller, kulmule, sej, fiskerogn og sild.

Kontakt

Else Molander, kontorchef, Fødevarestyrelsen, tlf.: 2772 6900.

Læs mere på andre sider

Pressemeddelelse: Gravide og børn bør ikke spise frisk tun, Fødevarestyrelsen


MENU