Gå til hovedindholdet

Fisk til pinsebordet

Pinsen og ikke mindst de traditionsrige pinsefrokoster skal afholdes i weekenden. I de mange pinsefrokoster rundt om i landet har fisken en central plads på bordet, og det er både godt for smagsoplevelsen, men også for folkesundheden.

Fisk på pinsemenuen

Pinsefrokosten er en oplagt mulighed for at spise fisk i alle afskygninger. Til det kolde frokostbord er der både mulighed for at vælge den friske fisk eller færdigproduceret fiskepålæg. Sild i mange afskygninger hører sig til en traditionel pinsefrokost men andre ideer kan være:

  • fiskefrikadeller
  • tun- eller torskerognsmousse
  • klassikeren æg og rejer
  • laksepaté 
  • stegt fiskefilet 
  • gravad eller røget laks
  • sardiner eller kippers

Der er rigtig mange muligheder for at vælge sunde og lækre fiskepålægsprodukter i supermarkederne. Vælg dem med Nøglehullet, så er du sikret et godt valg.

Fisk er godt og sundt

Fisk og især fed fisk indeholder blandt andet fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få nok af fra andre fødevarer. 

Når du spiser fisk flere gange om ugen, så har du mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med personer, der sjældent spiser fisk.

I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk som fx laks, ørred, makrel og sild. 

Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr som rejer og muslinger. 

Gravide, ammende og småbørn skal holde lidt igen med rovfiskene

De store rovfiks er fx rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun som fx tunbøffer. Dåsetun har typisk et lavt indhold af kviksølv, da de som regel er fremstillet af små tunfisk. Der er dog undtagelser. Læs mere om Fødevarestyrelsen anbefalinger til gravide, ammende og småbørn. 

Kontakt

Susanne Walter, Ernæringsfaglig medarbejder, Fødevarestyrelsen, Tlf.: 7227 6900


MENU