Gå til hovedindholdet

Børnehave påvirkede børns præference for frugt og grønt

Børn, der før rynkede på næsen af grapefrugten og grønsagerne, er begyndt at sætte pris på dem, efter Børnehuset Fulgsang har været med i et forskningsprojekt.

Mange forældre har en kamp med at få deres børn til at spise grønsager ved aftensbordet. Men børn kan lære at lide flere grønsager, når børnehaven arbejder pædagogisk med maden og måltidet, viser resultater fra forskningsprojektet Dagmar.

Mad og måltider som del af pædagogikken

I gennem otte måneder arbejdede Børnehuset Fuglsang i Aalborg med en række pædagogiske aktiviteter omkring maden og måltidet, som blev tilrettelagt i samarbejde med forskerne fra Aalborg Universitet. I overskrifter arbejdede de med:

  • Lege, spil- og sprogaktiviteter omkring maden
  • Ud af huset aktiviteter omkring maden
  • Integrering af spise situation med madpædagogik
  • Integrering af aktiviteter i de pædagogiske læreplaner.

Børnene fik smag for mere frugt og grønt

Børnenes indtag og præferencer for frugt og grønt blev målt før og efter projektperioden af forskerne. Konklusionen var, at de madpædagogiske aktiviteter havde haft en positiv indflydelse på børnenes indtag af frugt og grønt, og børnene var begyndt at kunne lide flere forskellige typer.

Aalborg Universitet arbejder videre med resultaterne i projektet FRIDA, der har til formål at belyse forskellige aspekter af frokostordninger i børnehaver.

Kontakt

Karen Eriksen, Akademisk medarbejder, Fødevarestyrelsen, Tlf.: 7227 6900.


MENU