Gå til hovedindholdet

Kampagner

Siden 2009, hvor Nøglehullet blev lanceret i Danmark, har Fødevarestyrelsen gennemført flere forbrugerrettede kampagner. Her er en kort beskrivelse af de gennemførte kampagner.

Spis sundt - uden det gør ondt

Fra torsdag d. 9. marts - søndag d. 26. marts 2017 gennemfører Fødevarestyrelsen i samarbejde med Saltpartnerskabet en landsdækkende Nøglehulskampagne målrettet de danske forbrugere med konkurrencen ’Årets Nøglehulsprodukter 2017’.

Kampagnen har fokus på at nå ud til især ufaglærte og kortuddannede mænd og kvinder, 35+. Kampagnen gennemføres bl.a. i detailbutikker, bagere, kommuner, 3F, Falck Healthcare og Saltpartnerskabet.

Får du for meget?, 2015

I 2015 havde Nøglehullet fokus på salt med kampagnen ”Får du for meget?” i uge 21-23 og uge 43-44. I uge 43-44 skete det sammen med halvdelen af landets kommuner, flere detailkæder, nøglehulscertificerede spisesteder, Saltpartnerskabet mv

I begge kampagneperioder var det muligt at lille sjov test på foodtestesten.dk , resultatet kunne deles på Facebook, og det var muligt at deltage i konkurrencen om gavekort til en middag eller indkøb af dagligvarer til en samlet værdi af kr. 24.000 kr

Herrefedt, 2014

 Nøglehullet fejrede 5 års fødselsdag i 2014 med forbrugerkampagnen ”Herrefedt”. Kampagnen forløb i ugerne 18-20 for både spisesteder, detail og på farten-kæder, og fødselsdagen blev fejret med en række konkurrencer som ”Bedst til Nøglehullet 2014” og ”Årets Nøglehulsprodukt 2014”.

Fokus var særligt at nå ud til kortuddannede mænd 35+, og TV-kokken Claus Holm var et vigtigt omdrejningspunkt. Han deltog i fem film, som sætter fokus på herrefed madlavning, og han har udviklet 19 nøglehulsopskrifter med fokus på mad til mænd.

Årets etniske Nøglehulsopskrift 2013

I uge 5-7 konkurrerede syv bydelsmødregrupper om, at deres nøglehulsopskrift vandt titlen ”Årets etniske Nøglehulsopskrift 2013”. Kampagnen satte fokus på etniske minoriteter, og målet var at udvikle etniske nøglehulsmærkede opskrifter, som gør det nemmere at lave sundere mad, der skaber madglæde.

 

 

Nøglehulsmærkede opskrifter, 2012

Nøglehulsmærkede opskrifter var omdrejningspunktet for Nøglehullets aktiviteter i 2012. Opskrifterne skulle gøre det nemmere for danskerne at lave og spise sundere mad.

I foråret blev et nyt mobilsite med nøglehulsopskrifter lanceret – m.noeglehullet.dk – og en ny Nøglehulsavis ’Nøglehullet 24/7’ blev udgivet. Med mobilsitet kan forbrugeren nemt og hurtigt finde nøglehulsmærkede opskrifter på mobilen eller tablet, når de handler eller laver mad.

I efteråret konkurrerede ni butikskæder om titlen som ”Årets Nøglehulsopskrift 2012”.

Hvad gemmer der sig bag Nøglehulsmærket?, 2011

Nøglehullets aktiviteter i 2011 havde fokus på at øge forbrugernes viden om Nøglehullet. Tv-spot, skilte, plakater og foldere til dagligvarehandlens butikker satte fokus på ”Hvad gemmer der sig bag Nøglehulsmærket?”, mens forbrugerne stemte på deres favorit Nøglehulsbutik i konkurrencen ”Årets Nøglehulsbutik 2011”. Ligeledes kunne forbrugerne deltage i en quiz, som satte fokus på Nøglehullet på farten.

 

 

Nemt at vælge sundere, 2010

Kampagnens formål var at øge forbrugernes kendskab til Nøglehullet og gøre det nemt for forbrugerne at finde sundere alternativer med Nøglehullet i supermarkeder og dagligvarebutikker. I hele landet indstillede forbrugerne de supermarkeder, som gjorde det nemmere at vælge sundere. 90 butikker blev nomineret til titlen ”Nemt at vælge sundere supermarked 2010”, og et dommerpanel valgte en vinder i hver af 9 områder.

 

 

Hvad har du i posen?, 2009

Kampagnen ”Hvad har du i posen” havde til formål at øge forbrugernes kendskab til og viden om Nøglehullet. Nøglehullet blev introduceret i Danmark 17. juni 2009 som et myndighedsmærke med Fødevarestyrelsen bag. Kampagnen bestod af tv-spot og annoncer i dagblade og magasiner.

 

 

MENU