Gå til hovedindholdet

Mit barn skal tabe sig – hvad gør jeg?

Forældre er forbilleder for deres børn; børnene gør som de voksne gør – ikke som de siger! Dit barn skal derfor hjælpes og støttes i ændringen af kost- og motionsvaner. Det er afgørende, at alle i familien bakker op om de ændringer, der skal ske i barnets kost- og motionsvaner.

Mad er byggesten for dit barn

Maden er en vigtig del af dit barns liv, da den bidrager med vigtige byggesten til kroppens vækst og udvikling. Alt hvad dit barn spiser og drikker giver energi (kJ) til kroppen.

En fornuftig fordeling af dagens måltider er tre hovedmåltider og to til tre mellemmåltider. Hovedmåltiderne skal indeholde mere energi (kJ) end mellemmåltiderne. Mellemmåltiderne skal blot stille den værste sult.

Trøst – på den søde måde

Alle børn har brug for trøst ind imellem. Trøst bør fx gives gennem omsorg via samtale, fysisk kontakt og nærvær og ikke gennem søde sager og stillesiddende underholdning.

Det betyder også, at ”hygge” og ”en kærlig hilsen” i madpakken ikke nødvendigvis skal være noget usundt at spise. Hygge kan godt være at dele udskåret frugt og grønt, drikke en hjemmelavet smoothie, lege med en stor træningsbold eller danse til god musik. Den kærlige hilsen i madpakken kan være en fin serviet, en sløjfe om sandwichen, frugt i mindre stykker – det er kun fantasien, der sætter grænser.

Måltider og atmosfære

Foregår måltiderne i en rolig atmosfære uden TV eller computer mv. bliver der tid til at være bevidst om måltidet, at spise langsomt og tygge maden grundigt. Ved at spise langsomt når hjernen at opfange mæthedssignalerne fra den fyldte mave, inden den bliver for fyldt. Lad eventuelt dit barn drikke et glas vand før måltiderne. Dette kan tage toppen af sultfornemmelsen og give ro til at spise langsommere.

Mængder

I nogle familier er spisevanerne fornuftige, og alligevel er børnene (og måske også de voksne) overvægtige. Her kan det være nødvendigt at se på, hvor meget mad dit barn spiser. Spiser dit barn meget, skal mængden af mad sættes ned, så barnet forbrænder mere energi (kJ), end det spiser. Som forælder kan det være svært at vurdere, om dit barn spiser for meget. Det kan du evt. få hjælp til at vurdere ved at kontakte sundhedsplejersken eller en klinisk diætist.

Plads til tomme kalorier?

Det er dig som forælder, der hjælper med at sætte grænser. Det er også dig som forælder, der har ansvar for, hvad der bliver spist i hjemmet.

Den plads, der er til tomme kalorier i en sund kost, kaldes råderum. Hvis dit barn vejer for meget, er det ofte energien (kJ) fra de tomme kalorier, der skal skæres ned på, samtidig med der kommer mere fysisk aktivitet ind i hverdagen.

Find inspiration og hjælp

På hjemmesiden "En lettere barndom" kan du finde 20 gode råd til en lettere hverdag, og råd til mere bevægelse i hverdagen.  Følg linkene nederst. 

 

MENU