Gå til hovedindholdet

Protein-kure

Slankekure med fokus på at spise mere protein og mindre kulhydrat er tidens hotte trend.  

Under kategorien protein-kure finder du blandt andet Verdens bedste kur også kaldet VBK eller Go kur, Stenalderkost der også kaldes Paleodiæt eller Hulemandskost, Dukan diæten, Atkins diæt, South Beach kuren og Low Carb High Fat der også kaldes LCHF. Du kan læse mere om hver enkelt kur i skemaet, som du finder nedenfor.

Fælles træk

Overordnet set i forhold til de officielle anbefalinger er andelen af protein højere, andelen af kulhydrat lavere, mens det varierer, hvor stor en andel frugt og grønt udgør i disse kure. Den større mængde protein har det formål at give en øget og hurtigere mæthed. Dette forhold skulle gøre portionsstørrelsen mindre, energiindtaget lavere og derfor give større mulighed for vægttab. En kur har et højt indhold af protein, når proteinet udgør mere end 20 % af det daglige indtag af energi (kJ) over en længere periode.

Kurene sætter i grove træk ikke fokus på mængder, da du i teorien skal blive mæt af den større mængde protein, så du stopper med at spise, inden du spiser for meget. 

Det er også et fællestræk, at protein-kure, som oftest er inddelt i faser, der har som formål at sætte gang i vægttabet, stabilisere din vægt og efterfølgende er en varig kostændring.

Variation

Det er sjældent, at du oplyses om kurens næringssammensætning. Slankerådene formidles for de fleste kures vedkommende gennem madplaner. Afhængig af valg af kur kan madplanerne udelukke almindelige basismadvarer som fx frugt, grove grønsager, bælgfrugter, kartofler, fuldkorns- og mejeriprodukter. Det har betydning i forhold til din planlægning af en varieret kost, og samtidig kan det bidrage til, at din mad ikke bliver varierende nok. For de kure, der beskrives her, gælder, at det kun er Verdens bedste kur, hvori du finder madplaner sammensat af varierede opskrifter, der indeholder alle grupper af basismadvarer.

Vælger du en kur med fokus på protein, så hav fokus på at spise mere af bønner, linser og ærter frem for mere kød.

Konsekvenser ved at være på protein-kur

Kan der være bivirkninger forbundet ved at ændre på sammensætningen af din mad, som mange af protein-kurene foreskriver? En tommelfingerregel er, at jo flere madvarer du udelukker af din kost, desto større er risikoen for, at du ikke får dækket dit behov for vigtige næringsstoffer.

Atkins og LCHF er eksempler på kure, der anbefaler dig at spise mere mættet fedt end de officielle anbefalinger, samtidig med at der skrues ned for madvarer som frugt, grove grønsager og fuldkornsprodukter. Et notat fra DTU Fødevareinstituttet viser en indikation på, at du har større risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, hvis du følger kure som disse over længere tid, det vil sige over ét år.

En bivirkning som forstoppelse kan følge en kur som Atkins. Dette ses særligt i de indledende faser på grund af et meget lavt kostfiberindhold.

Fødevarestyrelsen har næringsberegnet en syvdages kostplan fra introduktionsfasen i Atkins-kuren. Beregningen viste, at en vis del af de vitaminer og mineraler du får gennem kuren, kommer fra berigede barer, der skal spises som mellemmåltider gennem kurens faser. Spiser du ikke de anbefalede barer, får din krop ikke de vitaminer og mineraler, som barerne indeholder.

Stenalderkost udelukker i et vist omfang mejeri- og fuldkornsprodukter fra din daglige kost. Mejeriprodukter er mælk, surmælksprodukter og ost. Mejeriprodukterne er danskernes største kilde til calcium (kalk), og uden mejeriprodukter i maden kan det være svært at få spist tilstrækkeligt med calcium og derved øges risikoen for at komme til at mangle mineralet.

Fuldkornsprodukter bidrager med vitaminer, mineraler og kostfibre. Det kan være svært for dig at spise tilstrækkeligt med kostfiber, med mindre du er opmærksom på at spise store mængder grove grønsager og frugt suppleret med nødder eller mandler.

MENU