Gå til hovedindholdet

Folat

Folat er et B-vitamin, og det er blandt andet vigtigt, når kroppens celler deler sig. Folat findes i de fleste af vores fødevarer, men fx grønne grønsager, røde peberfrugter, porrer, avocado og tørrede bønner har et højt indhold. Vi får også en del folat fra brød og andre kornprodukter.

Folat er en betegnelse for en gruppe stoffer, som findes i kosten. Folsyre er den forbindelse, som findes i vitaminpiller og andre kosttilskud. Folsyre omdannes til folat i kroppen. Det anbefales, at voksne får 300 µg dagligt, hvilket svarer nogenlunde til det, danskerne får.

Folsyre og planlægning af graviditet

Folat nedsætter risikoen for at føde et barn med neuralrørsdefekt. Fosterets neuralrør lukker sig normalt på 22.- 29. dagen efter befrugtning og udvikler sig senere til hjernen og rygmarven. Hvis neuralrøret ikke lukker sig fører det til en medfødt misdannelse, der kan vise sig ved manglende udvikling af hjernen eller som rygmarvsbrok.

Den manglende udvikling af hjernen fører til dødfødsel, eller at barnet dør umiddelbart efter fødslen. Rygmarvsbrok kan give svære handicap blandt andet med lammelser i benene. Neuralrørsdefekter er heldigvis sjældne.

Kvinder, der planlægger at blive gravide, anbefales at tage en vitaminpille med 400 µg folsyre dagligt og 12 uger ind i graviditeten for at nedsætte risikoen for at føde et barn med neuralrørsdefekt. Det er vigtigt at tage folsyre, allerede fra man planlægger graviditeten.

MENU